Bli medlem
  • Vad är för många UC/kreditupplysningar per år? : Lån med betalningsanmärkning - Page 2

Vad är för många UC/kreditupplysningar per år?

Har du en betalningsanmärkning men vill ändå låna? Här diskuterar vi lån och banker som accepterar ansökningar trots betalningsanmärkning.
Gäst

Re: Vad är för många UC/kreditupplysningar per år?

Inläggav Gäst » tis 26 jan 2016, 09:22

När jag jobbade på Stadium sportbutik förut så erbjöd vi kunderna möjlighet att handla på kredit. För att de skulle få den möjligheten utförde vi alltid en kreditupplysning. En del utav kunderna tyckte att det var jobbigt. Och jag förstår det. Att ha många (eller för många) är aldrig bra men det är inget negativt så länge de görs av en rimlig orsak. Jag tycker att det är viktigt att ha i åtanke också.

Inläggav Kicki » tis 26 jan 2016, 18:37

Nja det är tveksamt om det syns när, hur eller varför det tagits kreditupplysning. Därför är det säkrast att inte få flera med tanke på kreditvärdigheten. Den blir lägre om du har flera upplysningar på dig. Kreditvärdigheten är avgörande för dig när du verkligen behöver låna till eget boende till exempel. Var rädd om den för du kan behöva den och en upplysning tror jag är borta ett år efter att den tillkommit.

Yvette

Inläggav Yvette » mån 21 mar 2016, 01:34

Lån är inget att leka med och det är det budskapet som bankerna vill få fram. Vill du ha kreditvärdighet när det är dags att ta ett extra stort och viktigt lån (bolån, studielån) är det bra om du inte har några UC alls. Och för att lyckas med det är det ju bäst att inte låna alls om man inte absolut behöver pengarna för att man råkat i en krissituation.

Inläggav Yvonne_82 » tis 03 maj 2016, 04:39

Är alla kreditupplysningar offentliga? Jag förstod det som att en kreditupplysning via UC är offentlig men det är inte nödvändigtvis fallet med alla kreditupplysningar?

Dessutom finns det ju vissa låneförmedlare som ine själva ger ut lån men kan förmedla erbjudanden från andra långivare och då gör de ofta bara en kreditupplysning, istället för att en görs för varje lån man ansöker om. Prova att söka lite på nätet om förmedlare snarare än långivare.

Mayer0101

Inläggav Mayer0101 » mån 02 jan 2017, 17:24

Hej. I juni 2017 har 15 av 19 UC förfrågningar som jag har just nu försvunnit. Alltså då är det 4 st kvar. Senaste tagna gjordes i oktober 2016. Då i juni har det gått 8 månader utan jag har sökt nå lån.
Då borde min chans att få ett privatlån hos någon bank ganska så stor, eller?

Jenna

Inläggav Jenna » mån 09 jan 2017, 17:37

Till Mayer: Ja! Det finns vissa banker som tar emot låneansökan från dig som har upp till fem UC, och det är ju ditt fall nu. Men ansöker du igen kommer banken att ta en till uc på dig - och då sittter du där du satt. Jag skulle föreslå att du ansöker via en låneförmedlare - då får flera olika banker gå igenom din ansökan och skicka ett erbjudande till dig, men det tas bara ett enda UC på dig. Vissa förmedlare använder inte UC utan andra bolag som CreditSafe eller den andra vad-den-nu-heter, men det är kreditupplysningsföretag i alla fall.
Men UC är inte det enda som avgör om du blir beviljad lån eller ej - så vill du maxa dina chanser att få privatlånet måste du gå över din ekonomi och kolla om den är vattentät, om du verkligen kommer att kunna betala tillbaka lånet i god tid utan att hamna i en krissituation. Ja det är vad jag tycker i alla fall.

Pella

Inläggav Pella » tor 16 mar 2017, 13:20

Hej!

Jag anser att det är både tråkigt och orättvist att bestraffas när man söker många lån för att få det bästa erbjudandet. För när det blir för många UC börjar långivarna att känna sig olustiga. Det man egentligen vill är att skaffa sig ett lån med de bästa villkoren.

Angående lånförmedlare så har jag hört att MyLoan är ok. Jag har inte använt dem själv så det är bara något jag har hört.

@ Jenna, jag håller med dig. Det bästa man kan göra är att kolla sin privatekonomi och göra egna kalkyler på din betalningsförmåga.

Thomas

Inläggav Thomas » tor 16 mar 2017, 13:24

Jag känner att jag ganska bra koll på min ekonomi. Jag sparar varje månad (ok, inte mycket men ändå), tjänar ok (återigen inga skyhöga belopp) och har inga betalningsanmärkningar. Men ändå när jag ansökte om ett lån så fick jag inte det.

Så i slutändan vet jag inte ifall det fungerar att ha ett bra koll på sin privatekonomi när man ansöker om lån. Det hjälper ändå inte.
Jag har inte sökt tidigare så jag kunde inte haft för många UC. Mystiskt detta. :?

Pella

Inläggav Pella » fre 17 mar 2017, 09:56

@ Thomas

Det är trist att du inte fick lånet. Frågade du aldrig varför det gick som det gjorde? Det låter konstigt att inte få ett lån ifall man har en normal inkomst och inte haft för många UC. Är det möjligt att du ändå har en del UC utan att veta om det?

Jag tycker fortfarande att det är bra att veta själv ifall man klarar av ett lån innan man ansöker för det i en bank. Den insikten gör att man blir mer säker på vad man vill och hur man ska få det.

Thomas

Inläggav Thomas » lör 18 mar 2017, 12:42

@ Pella,

Nej, du kan ha rätt. Jag kan ha haft för många UC utan att veta om det. Jag hade inte sökt lån innan dess och därför trodde jag inte att UC var en befogad anledning till att bli nekad ett lån. Men ja.. vad vet jag.

Jag frågade aldrig varför jag inte fick det, men det borde jag gjort nu när jag tänker efter :?

Jekke777

Inläggav Jekke777 » tor 17 aug 2017, 10:37

Ingen av er har koll tyvärr. UPPLYSNINGAR varar i ett år, anmärkningar i 3 år. Jag jobbar med detta.

Casper

Inläggav Casper » lör 26 aug 2017, 02:53

@Jekke777 Det är väl ingen som har sagt något annat? Oscar längst uppe redde ju ut det där med hur länge anmärkningar vs upplysningar varar. Detta ändrar inte på faktum att har du anmärkningar är det jäkligt svårt att få lån, och har du för många upplysningar blir bankerna misstänksamma då också, trots att upplysningen kanske inte betyder att du tagit lånet. Något som jag alltid velat veta - varför blir man så misstänkt bara pga ett par upplysningar? Man har väl rätt att ta reda på hur situationen ligger till innan man slår till? Du som jobbar med detta kanske kan reda ut det här och har du några tips på hur jag kan tänka smartare runt situationen kommer jag att uppskatta det väldigt mycket....

Thomas

Inläggav Thomas » sön 03 sep 2017, 10:35

@Casper - exakt! Bra sagt

@ Jekke 777 - tack för inlägget. Det kan ha varit någon som inte visste riktigt hur det låg till men jag tror likt Casper att vi redde ut det. Men tack ändå. Det är bra att ha ett inlägg från någon som jobbar med den problematiken. :)

fråga ugglan

Inläggav fråga ugglan » fre 29 sep 2017, 11:56

Jekke777 skrev:Ingen av er har koll tyvärr. UPPLYSNINGAR varar i ett år, anmärkningar i 3 år. Jag jobbar med detta.

Tack för info, det är verkligen bra att veta!

Annonser från lånforum.nu:

Föregående

Återgå till Lån med betalningsanmärkning