Bli medlem
  • Skärpta bolånekrav och inlåsningseffekter : Bolån

Skärpta bolånekrav och inlåsningseffekter

Här pratar vi om lån för hus och lägenheter.

Skärpta bolånekrav och inlåsningseffekter

Inläggav Eric » tor 20 dec 2018, 17:49

Hej
Trevligt forum det här
Här kommer en spaning.
Bolånekraven har skärpts vid flera tillfällen genom åren.
Syftet bakom skärpningen har varit att låntagare velat låna och banker velat låna ut på nivåer som ansetts osunda.
För varje gång en skärpning genomförts har det inneburit att det blivit svårare att få lån. Huruvida det är bra eller inte tänkte jag inte uppehålla mig vid men något jag nu noterat är att om man har ett befintligt bolån som är sådant att det tidigare kunnat ges men men inte längre kan beviljas av något skäl så är man fast och kan inte byta bank förr än man amorterat ner så att man återigen kan få lån på annat ställe.

De alternativ jag funnit är att man i så fall har följande alternativ.
*Vara kvar hos befintlig bank och betala den ränta de kräver utan möjlighet att påverka ränta.
*Amortera så man kommer ner i de nivåer andra banker godkänner och då byta bank.

En spaning är att låntagare i Stockholm, där prisläge löner och lån måhända är något högre än i resten av landet, kan behöva amortera betydande belopp för att kunna byta bank om man lånat strax före en skärpning.

Om man tex får låna tex 1 000 000 kr mindre nu jämfört med för 4 år sen så innebär det att man behöver ha amorterat ca 20 000 kr i månaden för att nu kunna byta bank...

Någon som har förslag på vad man kan göra om man inte vill/kan amortera och vill byta bank trots att man har lån som ligger över vad som idag beviljas.

Annonser från lånforum.nu:

Återgå till Bolån