Bli medlem
  • Omförhandla ditt bolån : Bolån - Page 2

Omförhandla ditt bolån

Här pratar vi om lån för hus och lägenheter.

Re: Omförhandla ditt bolån

Inläggav Johanna76 » ons 12 sep 2018, 17:10

Försök att boka ett möte med varje bank som du är intresserad av att bli kund hos, ställ sedan bankerna mot varandra så det blir lite kamp om dig som kund.

Innan man bokar möte hos bankerna ska man höra med familjerna och bekanta vad dom har för räntor på sina bolån, då vet du ungefär vad du kan förhandla ner till :D

Här är några sidor som man kan låna / läsa på mer om olika lån! Kör hårt alla och man ska inte nöja sig med dålig ränta för då finns det fler banker / långivare. :lol:

https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan ... bolan.html
https://collectloan.se/lana-pengar-snabbt/
https://www.compricer.se/bolan/

gammalromantiker

Inläggav gammalromantiker » sön 16 sep 2018, 15:14

Visst kan det kännas motigt att behöva förhandla om lån gång på gång - men tänk på konsekvenserna i lång sikt. Ett bolån tar ett halvt liv att betala tillbaka - ska man då sitta där och betala av mer än man egentligen behöver, år efter år? Låter inte riktigt smart tycker jag - så innan man skriver på några papper alls är det tid att försöka få tag på mest pengar till lägst ränta. det tar tid, det är stressigt och jobbigt, men det går, och tro mig, det är värt det.

Pella

Inläggav Pella » fre 21 sep 2018, 06:41

Det är helt klart värt all tid och möda att förhandla sitt bolån. Oftast gäller det stora summor som kräver höga månatliga betalningar och därför ska man kämpa tills man får bästa möjliga villkor.

Som några av er redan har skrivit så får man helt enkelt jämföra bankerna och då behöver man kanske inte boka möte som @Johanna76 föreslår (Johanna, ditt förslag är jättebra, säger inte emot dig men vill bara förklara min tanke) till och börja med utan kan enkelt jämföra villkoren på någon av sajterna som finns. Bankjämförelsesidor ger en inblick över hur det ser ut på marknaden. Det finns vissa sajter som har aktuell information och man kan kika på dem.

Sen är tanken att boka möte med bankerna, som Johanns skrev, fast bara med dem man valt ut. På det sättet så minimerar man tidsbruket för försöker man gå till alla banker så krävs det ganska mycket av ens tid (det är ju klart värt det men man kan ju minska mötestiden om det går).

Man får du vara beredd redan från början att det hela kommer att kräva ganska mycket från en. Man börjar med mötena men om man ska omförhandla sitt lån eller byta långivare som erbjuder ett bättre villkor så måste man skicka en del dokument som bevisar ens månatliga inkomst. Är man fast anställd är det i sig inte så svårt, man skickar sitt kontrakt och kanske en rekommendation från arbetsgivaren ifall lönen har ändrats. Men är man eget företagare eller freelancer krävs det ganska mycket papper som ska bevisa hur mycket man tjänar per månad. När man väl lämnat in allt som krävs för ett lånebeslut ska ju banken ta sin tid att bestämma huruvida de vill låna ut summan till dig eller inte. Alla banker är väldigt välkomnande när man först anländer men när de sen ska låna ut blir de petigare och tar sin tid för att ta just det beslutet.

Sist men inte minst så måste du ha en ren UC för att kunna förhandla ditt bolån. Har du försenade amorteringar så kommer ingen att bry sig om hur höga dina räntekostnader är för att kreditupplysningen kommer att visa att du inte varit noggrann med dina avbetalningar.

Så förhandla kan du men endast ifall du har betalat i tid och har en bevisad inkomst.

Skribent

Inläggav Skribent » fre 21 sep 2018, 06:49

Hej!

Vad händer om man har betalningsanmärkningar? Betyder det att man aldrig kan få så bra lånevillkor som de flesta andra?

Jag tolkar det som att man sitter med sin höga ränta medans alla andra kan gotta sig av de sänkta lånevillkoren. Och ifall man betalt för sent bara ett par gånger? Spelar det lika stor roll? För mig känns det som att det inte borde väga lika tungt som om man inte betalat i flera månader. Är man riktigt illa ute med sina betalningar så vet jag att det endast är SMS lånföretagen eller snabblånföretagen med skyhöga räntor som gäller.

Går det inte alls att omförhandla sitt bolån ifall man haft några enstaka betalförseningar?

Pella

Inläggav Pella » fre 21 sep 2018, 06:54

Ja, Skribent,

Det är en bra fråga du ställer. Jag vet inte ifall antalet betalförseningar spelar roll. Det borde de göra. Jag menar, ifall man haft svårt att betala någon enstaka gång men sedan kommit ikapp så borde det inte spela lika stor roll ifall man konstant är försenad eller har helt uteblivna amorteringar.

Sant som du säger, har man varit dålig på att avbetala i tid är det endast snabblånföretagen som återstår och deras räntor kan gå upp mot 25% i månaden ( i effektiv ränta) och det är nästintill en omöjlig procentsats. Uff, vad surt det känns när man skriver det, speciellt när man tänker på att det faktiskt finns människor som betalar så pass mycket.

Jag tror att antalet betalförseningar som man tar hänsyn till vid omförhandling av lån skiljer sig banker emellan. Tror inte att det finns någon allmän regel. Det är nog banken själv som bestämmer ifall du är "värd" en räntesänkning med tanke på din betalhistorik.

Semesterresan...

Inläggav Semesterresan... » tor 11 okt 2018, 02:02

Hej alla,

Detta med att omförhandla lån är något jag funnit vara väldigt positivt i sig (man sparar ju massor när man lyckas), men det är också jobbigt och tidskrävande. Den som kan och vill kommer ju att klara det hur lätt som helst, men för det mesta är det inte många som kan ta sig den tiden, och även klara risken att bli nekad. Det jag ville dela med mig är nyheterna om en ny online tjänst som lovar att göra just detta åt sina kunder. De heter Anyfin - nu har jag ju inte testat själv, men jag läste om dem och om sanningen ska fram lät det väldigt lockande. I princip är det ganska enkelt: Du skickar in ett foto på din senaste faktura till dem, och de räknar ut hur mycket du kan spara genom att flytta över ditt lån till dem. Du slipper allt räkneri och trassel med nummer, papper och förfrågningar, och låter dem ta hand om det. Svaret kommer via mejl om några dagar. Tycker du att det är värt ansträngningen kan du tacka ja, och de sköter jobbet åt dig, är det inte värt det tackar du nej. Går det inte att omförhandla ditt lån får du också meddelande om detta, och det enda du behöver göra efteråt är att sköta dina betalningar i tid.

Jag har för mig att jag läste att de inte omförhandlar just bolån - än. Och det känns lite meningslöst eftersom dessa oftast är de största lånen vi tar; å andra sidan är det en ganska ny tjänst och marknaden för bolån är enorm, så det kanske blir någon ändring i den riktningen någon gång i framtiden. Eller så kanske någonn annan aktör på kreditmarknaden inser att det finns en öppning där och tar på sig jobbet...det blir att vänta och se. Det jag kan säga är att Anyfin vill bli störst på marknaden, och deras sätt att göra detta är ganska smart: de tar över lånen från de andra aktörerna och erbjuder mycket bättre villkor. Det kommer inte att dröja förrän deras politik har en kraftig inverkan på marknaden: antingen slår de ut alla andra ur spelet och får monopol på rubbet, eller också kommer konkurrensen att tvinga alla andra banker och långivare att sänka sina kostnader ytterligare. Det blir konsumenten som vinner till sist. Och eftersom jag inte är bankdirektör eller långivare, tycker jag det låter hur bra som helst...

Annonser från lånforum.nu:

Föregående

Återgå till Bolån