Bli medlem
  • Oförskämd kundservice : Banker

Oförskämd kundservice

Här diskuterar vi olika banker/institut där du kan spara pengar.
Arg

Oförskämd kundservice

Inläggav Arg » lör 20 okt 2018, 16:45

Jag har ett konto på Payoneer. Eftersom jag ibland jobbar för kunder i andra länder, har det funkat fint hittills - aven om det nog är lite dyrt. Men den senaste tiden har jag haft mitt livs värsta erfarenhet med en bank. Så här gick det till: I mars fick jag ett meddelande om att de skulle byta format på plastkortet, och de hade skickat det nya till mig. Jag hade 1 månad på mig att tömma kontot och sätta in pengarna någon annan stans. Detta utan att fråga kunden om hen vill ha ett ny kort eller vill ta ut alla slantar. nåja, de vet nog vad de håller på med, tänkte jag, och gjorde som de bad mig, gick omkring med cash och väntade på det nya kortet. Det kom inte när det skulle. Det kom inte en månad efter att jag tömt kontot. Det kom i freaking JUNI. (Nu är detta kanske inte bankens fel men det bidrog till min irritation). Van som jag är vid slö service i landet jag bor fick jag inte panik förrän lönen skulle komma och det inte fanns någonstans att komma åt den, men jag hade mina besparingar på annat håll, så det gick bra en tid.

Kortet kom till slut, det var svart och ganska snyggt tyckte jag, dags att aktivera det. Gick hur bra som helst. Jag klickade på knappen för att föra över lönen, gick också fint. Det skulle ske inom två arbetsdagar, påstods det. Inom två arbetsdagar hände det ingenting. Jag loggade in på kontot och försökte ta reda på vad det var som hände, till ingen nytta. Så här dags hade nya lönen kommit, och den kom in på kontot hur lätt som helst, jag kunde komma åt de pengarna utan några problem. Men även om jag inte direkt behövde den förra lönen på en gång, skulle jag absolut inte låta banken stjäla den! Så jag skrevv till kundservice en dag i juli och frågade vad det var som hände. Svaret kom inte på en gång, men när de äntligen gjord det, stod det att jag var tvungen att skicka in ett foto på mitt ID för att de skulle föra över pengarna. Via mejl.

Jag har läst varningarna. Man ska inte överlämna personlig information via mail. Så jag gick in på mitt konto och sökte efter min profil. Där skulle jag säkert kunna ladda upp giltigt ID utan problem, så att jag inte behövde skicka den via mejl. Den gick inte, det fanns ingen sådan option. Efter en tids debatterande hit och dit skickade jag in en kopia i svartvitt på mitt nationella ID-kort.

Det dög så klart inte. "Your ID doesn´t match our requirements." Ingen förklaring om varför. Jag skrev och frågade. De svarade att det fick inte vara svartvitt. Jag skickade in ett kort i färg. Det dög inte heller. Jag skrev och frågade om varför (kunde de inte ha förklarat det från början?), de skrev en lång lista på "the requirements". Jag tyckte att dokumentet jag skickat in uppfyllde alla dessa, ignorerade alla röster i mitt huvud som viskade att något skumt var på gång, och skickade in ett kort på mitt alldeles nya ID-kort som jag fått dagen innan. Jag såg noga till att det skulle uppfylla alla deras krav.

Det dög inte heller.

Nu var jag helt förbannad. Jag skrev ett långt testamente till dem och berättade vad jag tyckte om deras idiotiska svar, om faktum att de bad om information som denna över mejl, över att de inte kunde förklara vad det var som var fel utan bara babblade hit och dit och skickade automatiserade svar. Detta skedde i SEPTEMBER, så då vet ni hur länge jag hade gått och irriterat mig över det här. Jag ställde frågor som var lika idiotiska som deras svar, och krävde att de skulle sätta någon vettig människa vid tangentbordet, som faktiskt skulle göra sitt jobb och ge ett ordentligt svar på frågorna. Jag frågade varför de skulle ha min ID nu, när det hade gått hur bra som helst utan den de senaste 5 åren jag varit kund hos dem. Och jag sa klart och tydligt att de behandlat mig som en imbecile, och att jag INTE uppskattade det. Nu hade tålamodet minsann tagit slut.

DÅ fick jag svar. Inte från tjejerna som signerat breven innan, utan från någon indisk snubbe tror jag (han hette Rohan). HAN kunde sitt.

Han förklarade snällt att det var nya lagar i Staterna, och därför var de tvungna att göra ändringen. Han bad om ursäkt för allt som skett innan. Han ignorerade helt mina pikar om orättvis behandlig och kompensation. Och han förklarade varför de kort jag skickat in inte dög.

De ville ha passet. Nationell ID dög inte. All den tid som de andra spenderade på att tjata om oklart kort, svartvittt, suddiga kanter, bla bla (som de senare korten jag skickat in inte hade i alla fall, de var kristallklara), var bara skit.

Kunde de inte säga att de behövde passet från början?

Han förklarade också var jag skulle klicka på hemsidan för att kunna ladda upp passet där i stället för att skicka det på mail.

Kunde de inte ha gjort det från början?

Jag gjorde som han sade, det funkade, pengarna kom in på kontot omedelbart. Jag svarade tack så mycket.

Jag fick inga förklaringar om någonting förrän jag skrivit och frågat (och även där var det snurrigt). Tänk om jag inte hade väntat på pengarna, inte hade vetat om det, bara litat på att de skulle göra det de lovat? Jag skulle aldrig ha fått de pengarna. Tänkte de sno dem???

Jag gick alltså i ångest över mina pengar i 7 månader - från mars till september - på grund av personalens okunnighet. Jag var tvungen att praktiskt taget skälla ut dem för att de skulle ge mig ett ordentligt svar. Det tycker jag är helt oacceptabelt.

Nu är jag på jakt efter en annan bank som kanske har bättre vett när de ska ta hand om sina kunders behov. Har ni några förslag?

Thomas

Re: Oförskämd kundservice

Inläggav Thomas » tor 22 nov 2018, 12:00

Vilken hemsk historia, Arg!

Är du fortfarande kund hos dem eller lämnade du dem på direkten?

Jag kan söka runt lite och skriva om vilken bank skulle passa. Men jag vill gärna fråga vad du är ute efter för bank? Du nämner att du har kunder i andra länder och då undrar jag ifall du söker efter en internationell eller en svensk bank. Vilken är att föredra?

Arg

Inläggav Arg » tor 22 nov 2018, 20:01

Tack Thomas!

En internationell bank där jag kan ta emot pengarna som mina kunder betalar utan att förlora alltför mycket i växlingsavgifter vore bra. Jag funderar också på att öppna ett sparkonto någonstans där man tjänar på att låta pengarna ligga (även om det bara är lite) för där jag har dem nu måste jag betala 30 SEK i månaden i uppehållsavgift eller något sådant krafs, och det låter inte som så mycket men det blir ju det i längden. (2167 SEK har jag betalt hittills bara för att ha pengarna där.) Har du några förslag eller förklaringar om jag fått något om bakfoten skulle ja uppskatta hjälpe väldigt mycket.

Thomas

Inläggav Thomas » fre 04 jan 2019, 08:21

Hej, Arg,

Hmm.. jag har arbetat med Raiffaisen Bank (det är en österrikisk bank) men jag tror inte att de har kontor i Sverige eller har jag fel nu?

I vilket fall är jag nöjd med deras kundservice. Kolla gärna upp dem ifall du vill. Samtidigt vill jag be om ursäkt ifall mitt förslag inte är rätt för dig. Man kan ju få dålig service överallt, ingen garanti där inte...

Annonser från lånforum.nu:

Återgå till Banker