Bli medlem
  • När pengarna inte är "riktiga" : Kreditkort & bankkort

När pengarna inte är "riktiga"

Här diskuterar vi Kreditkort och andra betalkort som Bank Norwegian, VISA, MasterCard, American Express etc.
Krösus Sork

När pengarna inte är "riktiga"

Inläggav Krösus Sork » mån 18 jul 2016, 18:23

Den här tråden handlar lite om hur vi tänker när det gäller pengar, närmare bestämt det intressanta fenomenet att vi spenderar mera när vi handlar på kredit än när vi betalar med sedlar och mynt.

Jag kom att tänka på detta när jag först fick höra om DisneyWorlds MagicBands - snygga armband som helt oskyldigt får kosten på din semester att stiga till skyhöga nivåer. Ska förklara konceptet helt snabbt för er som inte hört talas om det: Familjen bokar en resa till DisneyWorld, och ett par veckor innan kommer det ett paket på posten som innehåller ett armband med personens namn på. Detta ska man alltså ha på sig överallt på DisneyWorld - en sorts digital "nyckel" som öppnar alla dörrar. Kruxet är just det att armbandet är länkat till ditt kreditkort - så varje gång som barnet "magiskt" kan öppna en dörr eller köpa en present, dras kostnaden från ditt kort. Sagodröm för barnen, mardröm för föräldern som inte har chans att säga nej eller sätta stopp för det utan att verka elak och oresonlig. Samtidigt som barnen får intrycket att allt är gratis, inte konstigt att parken är så populär hos dem. De har alltså inte en tanke på att det skulle kunna kosta något att få den där karamellen eller leksaken som de vill ha - det är ju så magiskt!

Det tål att tänka på, men sanningen är att samma händer med oss vuxna när vi handlar på kredit. Och nu sitter jag inte och hittar på saker heller - det har genomförts en hel radda med undersökningar i ämnet och man har kommit fram till att man i allmänhet spenderar mellan 12%-18% mer pengar när man handlar med plastkort. (För er som är petnoga med dessa detaljer heter artikeln som jag citerat Always Leave Home Without It: A Further Investigation of the Credit-Card Effect on Willingness to Pay. Titeln säger ju ganska mycket bara den.)

Varför sker då detta? Jo, därför att pengarna inte är "riktiga". Eftersom pengarna inte fysiskt passerar igenom våra händer, känner hjärnan inte av förlusten genast. När vi betalar i cash har vi en begränsad summa, och vi märker på en gång hur fort den tar slut. Detta agerar som en spärr för de flesta - ingen vill ju stå i kassakön med skammen att man räknat fel och egentligen inte har råd med det man haft med sig. Plastpengarna tar bort denna risk - och därmed även spärren. Förlusten märks först i slutet av månaden när räkningarna kommer - och då fungerar inte spärren längre, utan man sitter där med en baksmälla som det inte går att göra något åt.

När man känner sig frestad att handla på impuls är det även mycket lättare att ge efter med plastpengar - det upplevs som en genväg till lyckan. Tyvärr är lyckoruset man upplever efter att ha köpt något på impuls inte lika varaktigt som dess påverkan på vår ekonomi.

Du som sitter och läser detta och tänker på att du har kontroll över din ekonomi och att detta inte är sant i ditt fall - grattis! Det är inte många av oss som har fullständig kontroll på varenda krona. Men låt dig inte luras - du påverkas ändå av detta fenomen. Lite som MagicBands på Disney - plastpengarna öppnar dörrarna till en hel värld av nya möjligheter, som vi gärna rusar rakt in i. Och glömmer glatt att pengar inte är mer än en social konstruktion som kan sluta fungera när som helst - en fantasi som fungerar just därför att vi alla tror på den.

Re: När pengarna inte är "riktiga"

Inläggav Yvonne_82 » sön 31 jul 2016, 05:26

Jag förstår helt klart vad du menar, det är som sagt bevisligen svårare att hålla reda på pengarna när man inte betalar kontant eftersom man inte har samma intryck av förlust när man köper med kort eller på kredit. Men jag tror också att det enda som finns att göra är att uppmana folk att hålla bättre koll på sin ekonomi och gå igenom sina kortköp, kanske till och med dagligen eftersom vi helt klart kommer närmre och närme ett kontantlöst samhälle. FÖr egen del tycker jag absolut att det är svårare att hålla kolla på kortköp men jag använder aldrig kontanter längre, jag försöker bara kolla kontot dagligen så att jag har någorlunda koll.

Angående armbanden från Disney låter det riktigt uselt, trist att du hade den upplevelsen på din semester!

X&Y

Inläggav X&Y » mån 22 aug 2016, 17:03

Om man tänker efter riktigt noga - och nu ska jag försöka bli filosofisk här - så är pengarna inte mer än en symbol för vårt liv. Ska försöka förklara det på ett bättre sätt: För att ha råd med t ex en bil måste du jobba ett visst antal timmar. Kronorna du tjänar under den tiden är i sig själva inte värda något - de bara representerar den tid och energi du lagt ner för att förbättra samhället. Som tack för denna tjänst får du en bunt papperslappar, ökad kredit på ditt konto eller vad som helst, som du sedan kan byta ut mot det du vill ha. Du har alltså köpt bilen med X antal timmar av ditt liv. Och då gör det inget om det är riktiga pengar det handlar om, eller plastpengar, eller kredit, eller en guldklimp - det kan vara vad som helst. Tänker man på det när man ska ut och handla kan det vara lättare att motstå frestelsen att köpa på impuls.

Så här tänkte jag när jag köpte min tvättmaskin: Denna maskin kommer att kosta mig X timmar av mitt liv. Är det värt det? Hur mycket tid (Y timmar) kommer den att spara för mig? Är Y>X är det absolut värt att skaffa maskinen. Och det var det - tvättmaskinen var ett självklart köp eftersom den tiden den sparar har för länge sedan överstigit den tiden det tog mig att tjäna ihop pengarna till den. Det är annat med ett paket chocklad ;)

Cee-Cee

Inläggav Cee-Cee » mån 22 aug 2016, 17:10

Det är ju det all reklam går ut på också - att övertala oss om att visst är det värt att skaffa den och den prylen, och vad som är mer, att du BEHÖVER den för att bli lycklig. Därför är det en smart idé att begränsa antalet reklam vi utsätter oss själva till. Det går ju inte att ta bort reklamen helt - inte om vi vill föra ett någorlunda normalt liv - men att passa på att gå på toan när det blir reklam på TV:n eller skaffa prenumeration på alla gratisprogram för att få bort all denna "extra" input kan väl vara värt det. Just nu sitter jag här och skriver om detta och ser precis ovan rutan en färgrik reklabild som manar mig att ta lån från Klicklån. Jag spelar min favoritlåt, och detta får just den reklamen att framstå i ett positivt ljus. Just nu behöver jag inget lån, men mitt omedvetna har redan registrerat långivarens namn och löfte, och var tror ni att jag kommer att vända mig när jag behöver extra pengar? Jo, om jag inte är försiktig och tänker efter, kommer jag att nappa på första bästa namn som kommer upp i huvudet, för att min hjärna redan bestämt att just den långivaren är den bästa.
Du trodde väl inte att de stora butikerna spelade musik bara för den sköna stämningen skull?

Inläggav Nissen » tis 30 aug 2016, 11:37

Agenterna X&Y har en intressant idé om att man ska tänka att man spenderar timmar av sitt liv, men det är samtidigt en föråldrad syn på arbete och pengar. Ja det BORDE vara så att en timme motsvarar en summa och den summan kan jag spendera. MEN det finns flera som inte tjänar pengar på det viset. De äger ett hus och inkasserar hyror eller ett gäng aktier som bara ger utdelning utan att personen gör något. Det är visserligen få som har det så, men det är många som VILL ha det så, och användandet av kreditkort ger en känsla av att man har det så. Jag läste en distinktion mellan att vara rik och att vara välbärgad för en tid sedan. Rik är man när man tjänar mycket pengar varje månad. Välbärgad är man när man har tillgångar som är värda mycket och genererar X mycket pengar. Den rike blir fattig så fort den blir arbetsoförmögen. Den välbärgade är välbärgad oavsett vad som händer med denne.
Precis som med ett kreditkort. Oavsett om du arbetslös eller sjuk så kan du få ett kreditkort och känna dig välbärgad - för några timmar/dagar.

X&Y

Inläggav X&Y » tis 13 sep 2016, 00:36

Det är som du säger få som verkligen är välbärgade, och för oss andra som beror på de pengar vi arbetar ihop till är ju säkerhetskänslan som kreditkortet för med sig rent lurendrägeri. Jag utgår från det att de flesta av oss här på forumet inte har det så lätt att klara av ekonomin just därför att vi inte är välbärgade trots att vi gärna vill det. Varför skulle vi annars besöka ett forum som främst handlar om att låna pengar?

Inläggav BlixtGordon » fre 30 sep 2016, 09:39

X&Y skrev:Varför skulle vi annars besöka ett forum som främst handlar om att låna pengar?

Håller helt med. Men när jag gick med i detta forum trodde jag först det bara handlade om var man kunde få det bästa lånet och hur man skulle gå till väga för att få det. Och sådant finns det också här. Men framföralllt - och det är jag tacksam över att det finns här - har det blivit en plats att prata om sin ekonomiska situation överlag. Man får dela sina erfarenheter och få respons på det. Och man får dela andras erfarenbheter och lär sig sådant som man kanske inte visste innan.
Att ta ett lån är trots allt ett resultat av att man inte haft koll på sin ekonomi tidigare, och är bara en tillfällig lösning. Det är som att ta smärtstillande när man har ont i foten, i stället för att dra ut spiken, tvätta såret och sätta på bandage.
Detta forum har visat sig innehålla alla delarna. :D

Jerez

Inläggav Jerez » fre 30 sep 2016, 23:31

Jag upptäckte nyligen detta forum och jag älskar det, även om jag måste använda mig av Google translate att förstå det mesta av vad de skriver eftersom min svenska är inte bra. Men som en utlänning jag tjänar verkligen deras råd, är situationen här annorlunda än vad jag är van bättre men annorlunda, och så jag behöver mycket hjälp. Jag har varit här ett par år, men även jag inte är van helt. Jag vill bara säga tack till alla som delar sin tid och erfarenheter för att hjälpa mig och andra som har problem.

Krösus Sork

Inläggav Krösus Sork » fre 30 sep 2016, 23:59

När vi ändå håller på om plastpengar, tänkte jag passa på att skriva lite om vanliga misstag man gör med kreditkortet - särskilt om det är det första man får. Då kanske ni som är nya i det här med att köpa på kredit kan undvika trasslet som misstagets konsekvenser är.

1. Det första är alltså att bli försenad med betalningen. Det händer oftast för att du helt enkelt glömmer bort det. Det bästa du kan göra då är att kontakta utgivaren och berätta att din betalning är sen bara för att du glömde bort det, samt fråga om du kan slippa förseningsavgifterna om du betalar bums. Detta fungerar ibland tack vare den hårt konkurrensutsatta kreditkortsindustrin - utgivaren vill nog helst inte förlora dig som kund och kommer kanske att hjälpa dig. Även om detta inte händer, kan du förhindra framtida episoder av glömska genom att fixa en liten memo på din telefon som påminner dig om allt det du behöver bli påmind om.

2. Du ansökte om ett sämre erbjudande - eftersom dessa erbjudanden ändras hela tiden för att locka fler kunder, kan det hända att du, precis efter att du ansökt om ett, upptäcker att det fanns ett annat, mycket bättre, erbjudande tillgängligt. Det enda du behöver göra i dessa fall är att kontakta kortutgivaren och be om att få det bättre erbjudandet tillämpat på ditt konto i stället.

3. En lägre kreditgräns betyder inte alls höjd kreditvärdering, även om du kanske skulle kunna tro det. Fråga din befintliga kreditkortutgivare om din kreditgräns kan höjas lite. Avstå bara från att ta på dig ytterligare skulder!

4. Om du tappat bort ditt kort - vilket är fullt möjligt och till och med vanligare än du kanske tror - kan du be din kreditkortutgivare att skicka dig ett nytt kort som ersättning. Eftersom de tjänar på att du använder ditt kort så mycket som möjligt, brukar detta vara kostnadsfritt.

5. Det största och värsta misstaget du kan göra med ditt kreditkort är att spendera alltför mycket pengar - och om just det finns det gott om inlägg på detta forum. Det är många som råkat ut för det och sedan haft det väldigt svårt att komma på fötterna igen. Det bästa är ju att låta bli - men vad kan du göra om du redan sitter i smeten? Jo, ta reda på om ditt kort har returskydd, och försök lämna tillbaks så många varor som du bara kan. Oavsett om detta funkar för dig eller inte, kommer nästa steg att vara att minimera dina räntekostnader. Kan du betala hela skulden på en gång så gör det - om inte, försök göra den första betalningen så fort du kan, och betala av så mycket du kan på en gång. Detta håller räntan nere - och genom att hålla ditt kreditnyttjande lågt kan du även förbättra din kreditpoäng.

Slutligen: spendera aldrig pengar bara för att nyttja bonusarna! Ingenting är gratis, egentligen, även om det påstås så i reklamen - det du får "kostnadsfritt" har du betalat för innan utan att lägga märke till det.

Achtung

Inläggav Achtung » lör 01 okt 2016, 12:46

Det är bättre att inte utnyttja krediten på sitt kreditkort, utan istället betala in pengar i förskott och använda kortet som ett betalkort. Då får man dessutom ofta ränta på de penga man har innestående.

Inläggav Nissen » sön 02 okt 2016, 17:13

Kreditkort borde ha ett tak på typ 10 000 spänn oavsett vem man är. Behöver man mer än 10 000 spänn, bara så där, så är det ingen bra idé att låna de pengarna med tvåsiffriga räntor. Är man så i skiten att man tycker man behöver mer än 10000 spänn, oavsett till vilken ränta, då behöver man inte pengar - då behöver man någon som tar en i hand, sätter sig ner bredvid en, bjuder på varm choklad med grädde och berättar hur ekonomi fungerar i verkligheten.

Så vad säger ni? Är det någon här som vill bjuda mig på en kopp varm choklad och snacka lite?

Inläggav BlixtGordon » mån 03 okt 2016, 20:55

Det gör jag gärna Nissen. Du verkar vara en intressant person. Jag slår vad om att umgänge med dig bör ha ett tak på max två timmar, annars blir man knäpp. Men de två timmarna blir säkert både roliga och omskakande. :D Så varm chocklad och ett snack om hur ekonomi fungerar bjuder jag gärna på. :D

achtung

Inläggav achtung » mån 03 okt 2016, 21:55

Nissen skrev:Kreditkort borde ha ett tak på typ 10 000 spänn oavsett vem man är. Behöver man mer än 10 000 spänn, bara så där, så är det ingen bra idé att låna de pengarna med tvåsiffriga räntor. Är man så i skiten att man tycker man behöver mer än 10000 spänn, oavsett till vilken ränta, då behöver man inte pengar - då behöver man någon som tar en i hand, sätter sig ner bredvid en, bjuder på varm choklad med grädde och berättar hur ekonomi fungerar i verkligheten.

Så vad säger ni? Är det någon här som vill bjuda mig på en kopp varm choklad och snacka lite?

Jag tvivlar starkt på att de flesta som skulle utnyttja att använda kredit för mer än 10000 spänn gör det för att de sitter i skiten. Snarare handlar det om bekvämlighet eller lathet då man anser att det är värt att betala räntan. Dessutom har de flesta kreditkort en eller flera månaders räntefri avbetalning vilket gör förstås gör det valet lite enklare.

Inläggav Nissen » lör 29 okt 2016, 13:03

De flesta människors minne är sällan längre än 59 dagar. Man glömmer bort att man betalat på kreditkort och glömmer att betala tillbaka innan krediten sätter in.
Det är därför alla skandaler i presidentvalet dukas fram den sista månaden före valet, trots att informationen funnits att bädda fram väldigt länge. De sitter och smyger med smaskigheterna tills tidsramen mellan valdagen och slutet på folks minne är liten nog: då kommer alla skandaler, så de ska finnas i minnet på valdagen.

När man gör större köp med kreditkortet tänker man: Det där kan ju jag betala tillbaka inom två månader. Lätt!
Sedan går det en månad och man glömmer bort det. Lägger sina pengar på annat. Har bara en vag föreställning om att det var låååång tid kvar tills man skulle betala krediten innan räntan slår in.
Sedan sitter man där.

achtung

Inläggav achtung » sön 30 okt 2016, 19:13

Nissen skrev:De flesta människors minne är sällan längre än 59 dagar. Man glömmer bort att man betalat på kreditkort och glömmer att betala tillbaka innan krediten sätter in.
Det är därför alla skandaler i presidentvalet dukas fram den sista månaden före valet, trots att informationen funnits att bädda fram väldigt länge. De sitter och smyger med smaskigheterna tills tidsramen mellan valdagen och slutet på folks minne är liten nog: då kommer alla skandaler, så de ska finnas i minnet på valdagen.

När man gör större köp med kreditkortet tänker man: Det där kan ju jag betala tillbaka inom två månader. Lätt!
Sedan går det en månad och man glömmer bort det. Lägger sina pengar på annat. Har bara en vag föreställning om att det var låååång tid kvar tills man skulle betala krediten innan räntan slår in.
Sedan sitter man där.

Om ditt minne inte sträcker sig längre tillbaka än 59 dagar skulle jag rekommendera att betala in pengarna i förskott och på så sätt undvika kredit helt och hållet. Oftast kan man välja att ha en lägre kredit än den som är standard för kreditkort.

Sedan har vi inte presidentval här i Sverige så jag vet inte vad det har med kreditkort att göra...

Annonser från lånforum.nu:

Nästa

Återgå till Kreditkort & bankkort