Bli medlem
  • När pengarna inte är "riktiga" : Kreditkort & bankkort - Page 3

När pengarna inte är "riktiga"

Här diskuterar vi Kreditkort och andra betalkort som Bank Norwegian, VISA, MasterCard, American Express etc.
Matias

Re: När pengarna inte är "riktiga"

Inläggav Matias » tis 07 aug 2018, 16:57

Elena,

Jag vet inte hur min ideela lösning skulle se ut i verkligheten - har inte barn än för att testa den. Men jag tänker att om mina barn gärna skulle vilja åka till Disneyland eller något sånt, så skulle jag sätta upp ett sparmål för dem: Nej vi åker inte i år, utan nästa, och till dess har ni tid att spara ihop till de leksaker glassar mm som ni vill ha. Och så fick de inte springa runt som de ville, utan de skulle föra räkenskaper för att kontrollera att pengarna inte tog slut. Pappa och mamma betalar för resa och mat förstås, men barnen fig kosta på sig allt extra med sin ihopsparade veckopeng och hur de än har tjänat lite extra - för även om barn inte ska bli tvingade att tjäna sitt levebröd för att de är barn och allt bla bla, tycker jag ändå att de kan hitta sätt att öka sin veckopeng genom att hjälpa till hemma eller sälja kakor eller vad som helst. Det skulle vara ett ganska lärorikt år tror jag, och Disneyresan blir nöje kombinerat med lära. jag tycker inte att de ska ha denna "magiska" upplevelse att allt är möjligt, det kanske gör att de blir missnöjda med livet hädanefter för att upplevelsen aldrig kommer igen. När jag får barn vill jag skydda dem från det...

Men det kanske inte funkar av en eller en annan anledning, vad vet jag.

Elena

Inläggav Elena » fre 17 aug 2018, 07:30

@ Matias, det är utan tvekan en bra idé. Att låta barn bekosta själva nöjet samtidigt som de vet att mamma och pappa står för allt annat.

Jag ser ingen orsak till att det inte skulle funka. Någon som har barn här och är villig att prova??

Elin

Inläggav Elin » mån 20 aug 2018, 20:33

Jättebra idé. Barnen får lära sig ekonomi och sparsamhet samtidigt som de får ha the time of their life. Det enda kruxet jag ser med detta är kamraternas påverkan på deras glädje. Barn skryter ofta och gärna om det de har/får/gör, och har ungen som ska spara i ett helt år för att få åka till Disneyland en kamrat som får åka på momangen utan att betala ett öre och dessutom får det hen vill, kommer det att vara mycket svårare för den ungen att vara nöjd med familjeprojektet. Som förälder har man ingen kontroll alls över vad barnen får höra från sina kamrater när de är i skolan, och man varken kan eller bör skydda dem från detta genom att ta bort dem från situationen. Problemet blir då att hjälpa dem behandla de tankar och känslor som dessa budskap skapar hos dem - försöker vi skydda dem från andra människor som vill dem illa (misshandel, sexuella angrepp) genom att ge dem information och förbereda dem för dessa samtal innan de sker, bör vi göra detsamma när det gäller ekonomi. Den utbildning som de får hemma kommer ju att utgöra en stor del av deras framtida liv, och att lära sig att handska pengar ordentligt kan vara det som räddar dem från fattigdom pga dåliga beslut. Så är det någon som vill pröva, måste de vara beredda på detta och prata med barnen ofta och mycket.
En liten anekdot jag vill berätta sen jag var barn: jag hade fått veckopeng och nöjd och glad köpt en hel påse choklad för den. Jag skulle bjuda min kompis Josefin, men hon sa bestämt nej. Jag trugade och bad, men till ingen nytta. Hon sa att hon skulle inte ha choklad och inte heller berätta varför, det var en hemlis. Men till slut kom det ut: föräldrarna hade gjort en deal med henne: om hon avstod från godis under ett års til, skulle de spara alla de pengarna och köpa en cyckel åt henne. Och hon ville absolut ha den cyckeln. Det håller aldrig, tänkte jag om mindes mitt eget sockerbehov. Jag frågade hur länge hon hade hållit på. "6 månader", kom svaret. Min respekt för henne växte, och jag fick nya idéer om vad man kan göra med pengar... det var faktiskt min inspiration till att börja spara halva veckopengen. (Lite tafatt i början, men det var en början och jag har sedan dess lärt mig mycket om självbehärskning, både när det gäller pengar och när det gäller choklad!)

Emme

Inläggav Emme » tor 31 jan 2019, 04:54

Jag har funderat på det här med "riktiga" pengar på sistone...för mig känns det som jag alltid betalat med kort, jag har hållit på så länge och varit så inne i det att cashbetalningar känns långt borta och länge emellan. Så för mig var det en ganska snabb övergång, jag gillar kort för dess enkelhet och för att man inte behöver räkna slantar, men jag undrar om det är så för mig också, att det gör inte så ont att spendera pengarna eftersom man inte upplever att något går ur handen på en, så att säga. Men det jag vet med säkerhet är att när fakturan kommer är det alltid en mindre chock man får uppleva, har jag verkligen använt så mycket pengar, och på vad? Jag har fått stor lust att pröva att gå runt med en bunt sedlar och se om jag blir lite mer försiktig med pengarna. Det är faktiskt på tiden, jag behöver återfå kontrollen (som jag faktiskt trodde att jag hade, men icke) och detta lät som en bra metod. Som att gå tillbaka i tiden lite...

Robert

Inläggav Robert » tor 31 jan 2019, 05:03

Vet du Emme, det kanske funkar för dig. Jag hoppas det, men jag tror inte på det. Den psykologin fungerade bara på den som fick lära sig att hantera kontanter från början, och som växte upp i en värld där när man hade slut pengar i handen, ja, då var det slut, och det gick inte att hämta ut mer på banken eller ta lån eller krediter eller något sånt. För mig skulle det i alla fall inte funka, och dessutom är det ganska jobbigt att kånka runt på en massa cash hela tiden. Jag menar, vissa affärer vill ju inte ens ta emot sådan betalning. Och jag minns den tiden, mycket irritation har jag fått uppleva i min dar när jag gått och tappat sedlar på gatan utan att märka det. (De var aldrig där när jag gick tillbaka och letade, så någon måste ha blivit glad åt dem i alla fall.)

Ett tips som jag prövat och som verkligen funkar för mig i alla fall är att ha med ett litet block eller en app på luren där du skriver upp varje litet inköp. Jag har en app som visar hur mycket jag gjort av med under dagen, veckan och månaden, hur detta stämmer ihop med den budget jag satt upp åt mig, och även hur mycket mer jag kan använda varje dag för att hålla mig själv inom rimliiga gränser. Det verkar funka bra tills vidare, vilket förstås gjort mig ganska glad. Jag får nästan dåligt samvete när jag vill "unna" mig något, för jag vet att jag måste skriva upp det, och jag vill inte.

Men du behöver ju inte ta mitt ord som lag inte - det som funkat för mig kan vara värdelöst för dig, så prova gärna cashmetoden om du vill. Berätta gärna hur det går för dig, jag vill veta om jag får - och dessutom kan det vara bra motivation för dig att veta att du måste redogöra för vad du gjort för andra, det funkade också för mig!

Annonser från lånforum.nu:

Föregående

Återgå till Kreditkort & bankkort