Bli medlem
  • Kredit och välgörenhet : Kreditkort & bankkort

Kredit och välgörenhet

Här diskuterar vi Kreditkort och andra betalkort som Bank Norwegian, VISA, MasterCard, American Express etc.
Krösus Sork

Kredit och välgörenhet

Inläggav Krösus Sork » tor 20 apr 2017, 17:51

Engagemangkort heter de, och är tänkta att låta dig bidra till samhällets välstånd samtidigt som du håller koll på din ekonomi. Individuellt skänker du småsummor till välgörenheten, med när allt adderas upp blir det en anständig summa som hjälper barn med cancer, de fattiga i kommunen, personer i sjönöd, osv... och själv ska du kunna må bättre genom ditt bidrag. Några exempel på dessa kort är:

[*]Nallekortet, Barncancerfonden MasterCard. Varje gång du handlar med kortet skänker Ecster 0,5 % av slutsumman till Barncancerfonden.
[*]Sjöräddningssällskapet MasterCard. Precis som med Nallekortet, skänker Ecster 0,5 % av slutsumman som du handlat för till den ideella organisationen Sjöräddningssällskapet.
[*]Coop MedMera Mer. Coops samarbete med MasterCard har resulterat i ett ganska förmånligt betalkort, som även kallas "bästa matkortet". Genom att gå med i Coops avrundningsprogram går du med på att slutsumman du handlat för avrundas uppåt, och skillnaden går då till ett välgörenhetsprojekt.

Helene

Re: Kredit och välgörenhet

Inläggav Helene » tor 27 apr 2017, 23:50

Jag nämnde just detta i en annan tråd här på forumet. Dessa engagemangskort är ju en utmärkt idé i sig, och det blir ju lite i sänder en avsevärd summa att ta vara på... men jag håller inte riktigt med det sätt som de marknadsförs på. Att försöka sälja ett kort som ska få dig att må bättre för att du hjälper andra människor ... men det gör du ju inte. I fallet av de kort du nämner har är det ju Ecster som ger bort pengarna, inte kortinnehavaren. Att lindra samvetskvalen som kommer pga vetskapen att vi har det bättre ställt än andra (pga omständigheter som vi för det mesta inte alls haft med att göra) genom att låta andra skänka ett par ören till cancersjuka barn är inte precis något som får mig att pröva något glädjeskutt. Vill man verkligen hjälpa till kan man donera pengarna själv eller - vilket är ännu bättre imho - erbjuda sig för att arbeta som frivillig där det behövs.
Så det skulle i stället stå i reklamen: Handla med detta kort och tvinga miljonföretaget att ge bort sina pengar! :D nja men ni förstår hur jag menar.

Will

Inläggav Will » fre 05 maj 2017, 16:10

Det finns ju ett ofantligt stort utbud kort här i Sverige, och på något sätt måste de få tävla med varandra för att vinna kunder. Det är bara en marketing-strategi, och att de värnlösa vinner på det är ju bara bra. Bättre än de program där man "vinner" själv tycker jag - ni vet, handla för 10 000 kronor och tjäna 100. Det funkar kanske för de superrika ibland oss, men att ha tjänat 100 kronor när man just handlat en massa (mest) onödvändiga saker är ju inte direkt något att skryta om. Det skulle kunna fungera om man vore företagsledare och tjänade på att storhandla för företagets pengar, vad vet jag... Det känns som när man var liten och blev skickad till kiosken för att köpa något, och så fick man köpa godis för växeln. Det blev alltid några få ören över, och det räckte väl till ett par karameller - men man var ju barn och kunde inget om ekonomi precis :P

Lasse

Inläggav Lasse » tis 16 maj 2017, 19:22

Jag håller med om att det skulle kunna finnas betydligt bättre alternativ - men när man nu måste ha ett kort så är väl ett som skänker en halv krona till välgörenheten bättre än ett som inte gör något alls? Jag har personligen inget emot engagemangskort. Och att tvinga bankerna att lämna ifrån sig en del av de pengar de tjänar på oss som kunder låter ju inte så dåligt heller :)

Elena

Inläggav Elena » lör 24 jun 2017, 11:37

Jag håller med. Engagemangkort har ett vettigt koncept.

Som Lasse skrev känns det helt rätt att se bankerna skänka lite av pengarna de får av alla låneräntor, avgifter och dylikt.

Samtidigt så håller jag med om att de använder sig av marknadsförings knep men vem gör inte det när vi tänker efter. Alla har vi varit offer för nån osann kampanj någon gång. När det väl kommer till kritan så är kanske konceptet bra i sig men slutresultatet blir annorlunda.

@ Helene, så är det. Vill man vara säker på att man gör nytta så ska man jobba frivilligt någonstans om man har tid och kraft till det :)

Sanna

Inläggav Sanna » fre 30 jun 2017, 04:56

Som jag ser det bör man ta all reklam med en nypa salt. Engagemangskort kommer inte att radikalt förändra någons liv, men de kan göra en liten skillnad i alla fall. Och många bäckar små blir en stor å. Dessutom är det roligt att ha ett kort som heter Nallekortet och hjälper barn som insjuknat i cancer. Så jag väljer det kort jag tycker låter bäst för mig utgående från de fördelar som kommer att göra mig nytta, och blir det pengar över till välgörenheten så är det bra, men blir det inte det så går det också lika bra. Jag lämnar mina bidrag på ett annat mer direkt sätt, och vill bankerna skryta om det de själva skänker, kan de också sätta upp en stor affish på sidan av motorvägen.

Skeptisk medlem

Inläggav Skeptisk medlem » mån 10 jul 2017, 17:37

@Sanna
Du har rätt. Och angående Nallekortet - alla har vi ju barnet vi var gömt inom oss någonstans :)

Thomas

Inläggav Thomas » sön 23 jul 2017, 12:42

Jag har varit skeptisk mot sådana engagemangkort som skänker pengar till välgörenhet då jag alltid haft en känsla av att de ljuger att de faktiskt skänker pengarna. Har aldrig riktigt kollat upp hur man kan spåra sina pengar att de verkligen hamnar där de ska.
Kan man det egentligen? Ska googla och kolla det.

Sen tycker jag lite som Sanna här - man ska ta det med en nypa salt. Visst förändrar inte våra futtiga småpengar någons liv radikalt men om det är fler som är med blir det ett gott resultat i slutändan.

För mig skulle det fungera ifall jag hade en statistik om hur många som bidrar, vart går pengarna och att man kan få en redogörelse för dess resultat. Allt kan läggas upp digitalt så varje person som valt att göra bidrag kan faktiskt få ett "kvitto" på vad som händer med pengarna.

Sånt kanske redan finns och då är det jag som är totalt oinformerad här. Om fallet är sådant så får jag läsa på lite mer innan jag skriver nästa gång ;)

Jag har aldrig skänkt pengar genom engagemangkort men måste medge att jag verkligen gillar konceptet om Nallekortet!

Ingmar

Inläggav Ingmar » ons 26 jul 2017, 02:35

Jag skrev just om bristen på ärlighet i samhället som ett stort hinder på vägen till en bättre värld bla bla i ett annat inlägg. Men vi är ju alla skeptiska (ja, jag generaliserar och inkluderar förstås mig själv) av den anledningen att vi hört så mycket dåligt. Pengarna som skulle rädda barnen som egentligen hamnar hos någon annan, som inte alls var hungrig och hade egna pengar.... ni fattar hur jag menar. Jag tycker din ide om att få något sorts bevis på att pengarna verkligen använts till det som de lovat, det är ju jättebra. Jag vet inte heller om det finns och idag är jag för lat för att googla.... så om du hittar något kan du gärna dela med dig (hint hint)

Thomas

Inläggav Thomas » ons 16 aug 2017, 12:59

@Ingmar, jag googlade lite men jag hittade inte den statistiken jag letade efter. Vissa organisationer lägger upp sina finansiella rapporter online men de ger inte info om vart pengarna går.

Resultat och balansräkningar kan ju skydda en massa orenheter hos företag så mig säger dem inget om vart mina pengar går.

När det gäller enagemangkortet är all information gömd bakom kortens verkliga bruk dvs betalningarna. Så där fick jag inget heller.

Kanske borde använda bättre sökord. Detta gav inget :?

Thomas

Inläggav Thomas » ons 16 aug 2017, 13:00

engagemangkortet heter det visst!

Wilhelm

Inläggav Wilhelm » lör 19 aug 2017, 12:22

Jag är väldigt skeptisk mot engagemangkorten ni alla pratar om här då jag likt Thomas gärna vill ha ett bevis vad som händer med pengarna. Det kanske sägs att en viss summa går åt något som jag tror på (kan vara allt från att rädda djur i Afrika till att hjälpa barn, spelar egentligen ingen roll).

Men när jag inte vet vart pengarna går och jag ändå ska betala med kort samt bidra till betalningsföretagets välfärd genom att betala avgifter och allt det kan vara så kan jag egentligen betala med vilket kort som helst. Jag menar att jag inte behöver välja ett specifikt kort när jag inte har ett bevis. Jag gillar konceptet. Det låter nobelt och bra. Fast det är det som är meningen. Vi gillar konceptet allihopa och det är väl även orsaken till att vi faller för det.

För mig känns det som en metod att locka till sig trogna kunder som gärna bidrar till utförandet av en god idé genom att låta dem tro att en viss summa av det de har spenderat verkligen överförts till de behövande (vilka de nu kan vara).

Jag ser här att Thomas hade försökt googla upp bevis. Jag har själv inte gjort det men jag är lite tveksam om att sådana finns. Hoppas att jag har fel nu.

Inläggav Bakagan » tis 11 sep 2018, 04:06

Det beror på vad som är intressant för dig. Spenderar du mycket och flyger en del så är kanske Eurobonus-poäng intressant, vill du hellre ha 1% i rena pengar eller om du hellre får poäng som du kan köpa saker för i en bonusshop är upp till dig. Det finns guider att googla sig till om man är nyfiken.

Det är inte så särskilt svårt att med lite jobb få till en gratis flygresa eller två om året om man samlar Eurobonus om man spenderar lite pengar. Det finns gott om sidor på nätet om hur man maximerar sin Eurobonus som t.ex. https://creditonline.today/se/credway.

Just nu har jag ett Multicard Premium eftersom man då och då kan göra fynd i deras bonusshop. Jag har fått många hotellnätter, små köksmaskiner och flera 500-kronors presentkort på t.ex. Elgiganten under åren. Men mycket ligger precis under 1% i värde så pengar är kanske att föredra. 10.000:- i inköp ger en biobiljett, 35.000:- ger fyra Orrefors-glas etc. vilket blir mer än 1%.

Tagetxz

Inläggav Tagetxz » sön 16 sep 2018, 15:25

Jag tror att de allra flesta av oss gärna skulle skaffa ett välgörenhetskort om vi som ni sagt hade bevis på att pengarna verkligen går dit de ska. Det kanske är en idé för kortutgivaren: att framställa en klar och tydlig rapport om hur mycket som kommit in till välgörenheten varje månad, och vad dessa pengar använts till. Saker som man lätt kan hitta när man googlar - inte otydligt mummel gömt i en mängd ord som det som Thomas här nere hittat - och som i slutändan inte säger någonting i alla fall. Det är verkligen synd att det ska vara så svårt att hitta bevis på det goda man vill tro.

Men det är många som behöver pengar till mat, hus, en ny lever, cancerbehandling, mm. Klara och tydliga mål och projekt ska vi ha - i maj ska pengarna gå åt ett nytt hjärta åt lilla lydia, och vi ska ha kort på tjejen och ett bankkonto där vi kan sätta i mer pengar om vi vill hjälpa mer. Vi ska kunna bevisa att hon verkligen finns, och vi ska få veta hur det gick för henne sen - lever hon ännu? Sen i juni och juli ska pengarna åt att bygga ett nytt hus till familjen Melkersson som överlevde en farlig brand men förlorade allt. Och det ska likaså finnas bilder på hur husbygget går framåt. (Inte människorna själva kanske, om de inte vill, lite privacitet måste de ju få ha.)

Att detta inte fungerar så än får mig att undra varför. Vart tar pengarna vägen, egentligen? Är "välgörenhetsfonden" jag stödjer bankmannens egna ficka? För den är jag inte alls intresserad av - den kan han ta hand om själv.

Johan1

Inläggav Johan1 » ons 10 okt 2018, 18:48

Ett förslag som jag kan ge till alla som gärna vill hjälpa dem som behöver det men inte kan eller vill förtrösta på välgörenhetsorganisationer är att öppna ett eget system. Det finns mycket lidande i världen och ingen av oss har makten att göra slut på allt på en gång. Men i exemplet som tu Tagetxt nämner om lilla Lydia... det skulle betyda världen för henne att få din hjälp. Med detta vill jag säga - kan du inte hjälpa alla, så välj en människa, sätt undan ett sparkonto åt henne, där du lägger in slantarna som blir över varje månad - man behöver ju inte direkt finansiera någon annans hela behandling. Men när du sparat i en tid letar du efter något cancerbarn nära dig och lägger hela slanten på dem, kanske med ett litet brev till föräldrarna från dig eller "en välmenande främling". Jag tror inte dett är så bra att skriva till barnet direkt, det kan verka misstänkt om du inte känner fammiljen, om du förstår vad jag menar. Men jag tror på allvar att om alla som hade råd till det gjorde sitt bästa för att hjälpa EN annan människa, skulle det bli många fler som blev hjälpta, och det skulle också bli lite mer personligt, och jag tror att många skulle uppskatta detta. För är du tvungen att sitta dag efter dag och se på hur ditt barn långsamt dödas av en sjukdom utan att du kan göra något åt det, känns det bra att få hjälp, men det känns bättre när man vet att hjälpen kommer från hjärtat av den som ger den och inte bara av en missplacerad skuldkänsla och "för att göra sin plikt".

Annonser från lånforum.nu:

Återgå till Kreditkort & bankkort