Bli medlem
  • Kan du spara pengar? : Var ska jag spara?

Kan du spara pengar?

Här kan du få råd och svar på frågan vilken bank/institut som passar dig.
Petter

Kan du spara pengar?

Inläggav Petter » mån 01 okt 2012, 18:09

Jag är lite nyfiken på om just du kan spara en del av din lön varje månad?

Om ja hur mycket?

ErikaH

Re: Kan du spara pengar?

Inläggav ErikaH » ons 17 okt 2012, 15:44

Hej

Kul att fler är intresserade av detta! Jag undrar också hur många som verkligen kan spara pengar.

Jag är nu 70 år och har endast pension så jag sparar inte längre utan försöker få min pension att räcka, men får oftast gå på pengarna jag sparat ihop under åren. Jag har sparat varje månad och även om det varierat hur mycket jag sparat har jag idag stor glädje av att sparat!

Hoppas fler svarar på detta då jag är den nyfikna typen. *ler*

Missy

Inläggav Missy » tis 23 okt 2012, 08:16

Absolut, 800 kr åker in på mitt sparkonto på Swedbank varje månad. Har haft det så i snart 7 år.

Skönt att ha en buffert, något som alla borde ha!

mattson

Inläggav mattson » ons 31 okt 2012, 16:31

600 kr i månaden, drar iofs lite för semester....

Inläggav Kalle » mån 19 nov 2012, 09:03

Jag sätter undan 500 kr på et sparkonto varje månad, samt 500 kr på ett aktiekonto. Försöker hitta aktier med hög direktavkastning som jag investerar i med pengarna aktiekontot. Det är en rolig sparform, men såklart mer "risky" än sparkontot. :P

Lucky3

Inläggav Lucky3 » fre 28 dec 2012, 12:25

Jag lyckas spara 500 kr varje månad. Har gjort så i drygt 10 år nu. Som sagt, skönt med en buffert. Man vet aldrig när det kan tänkas behövas. Särskilt nu, när det är lågkonjunktur. ;)

Mia-Maria

Inläggav Mia-Maria » fre 11 jan 2013, 13:20

Jag sparar ingenting på sparkonto. Sätter dock in 1500 varje månad på ett aktiekonto där jag sedan placerar pengarna i aktier.
Amorter även 1200 kr per månad, något som jag ser som en form av sparande...

Inläggav Johan » fre 21 mar 2014, 15:55

Jag sparar inte pengar just nu. Sitter med en del skulder som slukar alla pengar som blir över.
Någon sa till mig att det är bra att spara pengar ändå- trots att man har skulder man betalar av - men jag kan inte förstå logiken bakom det.
Om jag har skulder med en ränta som är betydligt högre än alla sparräntor jag hört talas om, då måste det ju vara en förlustaffär att spara pengar så länge man har skulder. Om jag i stället betalar av skulder blir det lite mindre att betala ränta på. Så länge jag inte hittar en lånränta som är högre än min skuldränta förstår jag inte hur det kan vara en bra idé att spara pengar när man har skulder.
Kan någon förklara logiken?

Inläggav Fredrik » fre 21 mar 2014, 16:01

Johan, jag tror jag faktiskt kan besvara den frågan åt dig.
Ja, rent matematiskt är det ingen logik i det. Men jag gissar att du sitter med relativt dyra lån om jag läser din frustration rätt mellan raderna. Och förmodligen har du gjort ett par försök att samla dina lån hos en långivare med bättre villkor. Men de har gett dig kalla handen - just för att du enbart har skulder och kanske någon anmärkning i ditt register. Därmed är du fast i smeten och kan inte komma ut.

Om du däremot börjar spara pengar varje månad och långsamt bygger upp en buffert så kommer med tiden ditt läge att förändras. För långivaren sänder du två signaler:
1. Du är aktivt intresserad av att ta ansvar för din ekonomi och förbättra din ekonomiska situation på sikt.
2. Om du skulle få ett par tuffa månader framöver där du annars inte skulle ha råd att betala dina amorteringar, så har du en sparad buffert att plocka ifrån. Ett bra sparkonto fungerar då som en slags säkerhet. Och en säkerhet gör det alltid lättare att få ett lån.

Så tar du in det i beräkningen så kan du sänka dina räntor överlag och förmodligen - allt sammanräknat - göra en vinst.

Hur låter den mattematiska logiken. :)

Inläggav Johan » fre 21 mar 2014, 16:03

Tack för ett jäkligt snabbt och bra svar.
Ja, den mattematiska logiken låter helt logisk. Ska försöka mig på det.
Kanske dags att röra sig mer på spara-delen av det här forumet än på låna-delen. :D

Inläggav Patsy » ons 26 mar 2014, 20:00

Jag tror det handlar om om man sparar med ett mål eller bara sparar för sparandets skull.
Jag tillexempel vill börja bygga ett hus om några år så jag sparar till det. Vill låna så lite som möjligt och vill VERKLIGEN förverkliga den här drömmen. Så jag sätter in minst 8000 varje månad och lever sparsamt i övrigt. Vill ha minst 700 000 innan jag börjar bygga.
Men hade jag inte haft dom drömmarna hade det nog inte blivit så mycket. Då hade jag unnat mig annat och kanske inte sparat alls.

Inläggav Fredrik » tor 27 mar 2014, 09:58

Inläggav Patsy » sön 13 apr 2014, 09:37

Ja, sedan finns det olika sätt att spara egentligen. Jag har ett par kompisar som också sparar för att köpa och bygga sitt drömhus, men de tänker helt annorlunda. De vill ha ALLT nytt. Det ska vara fina märken och sprillans propert. De har ungefär samma möjlighet att spara som jag har, men deras mål ligger mycket längre in i framtiden. Så de är fast att spara i säkert tio år. Och det skulle kännas tröstlöst för mig. Men jag har andra ambitioner. Under tiden jag sparar till själva huset så letar jag. Jag är ute varje helg på landet och besöker second hand butiker, och sånna ställen som säljer material från rivningskåkar. Det finns makalöst mycket vackra saker för en spottstyver om man letar. Och jag tycker det är ett annat sätt att spara - att inte satsa på att köpa det dyraste och nyaste. Med ett lager färg på en antik dörr (om man ens ska måla den då den naturliga pattineringen kan vara hur snygg som helst) så får jag - i mitt tycke - något snyggare än något mina kompisar någonsin kan köpa nytt. Men väldigt mycket billigare.

Ett exempel framförallt. En av mina kompisar var så jäkla stolt över att ha hittat en skänk i en butik i stockholm. Den var konstfullt pattinerad av en expert som jobbar i butiken och såg verkligen snygg ut. 32 000 skulle de ha för skänken. Bara ett par veckor tidigare hade jag hittat en ungefär likadan i en second hand butik i Skåne. Det är en kille som berättade att han jobbar inom äldrevården i Sjöbo och brukar hjälpa de gamla att flytta från sina lägenheter när de ska till äldreboendet. Ofta vill de bara ha hjälp att köra saker till tippen som de inte kan få plats med i sitt nya mindre boende. Han brukar i stället ge dem en slant för möblerna och kör dem till sitt lager - som också är hans butik. Där hittade jag skänken. Han hade fixat till den lite grann, men var i stort sett i gott skick och såg förbluffande mycket ut som den min kompis köpt i Stockholm.
1500 kronor betalde jag honom för den och då vet jag att han ändå gjorde en jäkla förtjänst och de gamla gjorde även de en förtjänst då de egentligen hade tänkt kasta eller skänka bort möblerna.
Men störst förtjänst tycker jag att jag gjorde. Och SPARADE 30 500 kronor.

Inläggav Janina » mån 14 apr 2014, 13:26

Jag och min sambo har satt in 500 kr varje månad på vårt gemensamma sparkonto i snart två år. Vi lever ganska sparsamt, vilket har funkat bra hittills och lär väl göra det i framtiden det med. :) Känns alltid extra säkert att ha lite pengar på ett sparkonto ifall det krisar sig med någon räkning som man hade glömt bort just den månaden. :P

Madelene

Inläggav Madelene » tis 15 apr 2014, 13:13

Likt vad många andra har skrivit i forumet så sparar även jag och min man till vårt drömhus. Vi båda har som dröm att kunna planera huset själva, och känner inte för att renovera om ett äldre hus eller liknande. Vi båda har tummen mitt i handen så att renovera själva eller liknande är nog inte ens ett alternativ. :P

Vi försöker leva på så lite som möjligt varje månad, för vi vill inte heller hamna med allt för stora lån till vårt husbygge. Vi har satt in en summa från vår lön varje månad i 3 år nu, så en början på vår dröm finns nog. :)

Annonser från lånforum.nu:

Nästa

Återgå till Var ska jag spara?