Bli medlem
  • Kan du spara pengar? : Var ska jag spara? - Page 3

Kan du spara pengar?

Här kan du få råd och svar på frågan vilken bank/institut som passar dig.
Emilia

Re: Kan du spara pengar?

Inläggav Emilia » sön 15 nov 2015, 23:14

Patsy, Kenneth, Fredrik.
Alla har sin egen kamp att kämpa, och vi får därför inte generalisera. Det som är superlätt för en person kan vara väldigt svårt för en annan. Att ungarna ska lära sig att spara, det kan jag inte annat än hålla med om, annars kommer det troligen att skita till det för sig när de växer upp och då blir det föräldrarna som får ställa upp. Men att pengarna ibland inte räcker - det är ofta en daglig sanning får många. Alla tjänar ju inte lika mycket. Och hur snålt man än lever så vill man i alla fall som förälder ge sina barn det bästa på alla sätt. Unna dem något roligt nu och då, som en glass eller en rolig semester. Men att de känner att de måste ha den eller den saken - i mitt fall funkade det bättre att lära dem att de KAN leva utan vissa saker, och att inte ge efter för kamrattryck. Det lärde dem viljestyrka, och att stå upp för sig själva. (Samt att jag sparade en och annan slant) :D

Julieta

Inläggav Julieta » ons 23 mar 2016, 22:01

Jag kan!
Jag fick lära mig som liten. Vi hade en ganska lugn uppväxt och mamma och pappa höll ihop så jag vet att jag har varit väldigt lyckligt lottad och borde egentligen inte skryta med det men jag svarar bara på frågan här. Jag ser verkligen upp till människor som trots en trist uppväxt eller tråkiga situationer i livet har det mod och den arbetsvilja som krävs för att ta sig fram, och det saknar jag själv ibland. Som fjärilen som inte fått kämpa själv för att komma ut ur sin kokong utan blivit "hjälpt" av barnahänder - den blir aldrig riktigt stark. Det krävs nog lite kamp och svårigheter för att härda en - men oh well. Till alla er som kämpar med att lära er att spara säge jag bara: gör det för era barn. är det särskilt svårt att stå emot impulsen av att köpa den där ya prylen - tänk på att ungarna har mer nytta av att lära sig att sköta sig själva än de kan ha av en glass eller en extra leksak. Kärleken till sina egna barn är den största motivationen jag vet och funkar inte detta så vet jag inte vad man kan göra.
(Om du inte har barn än - lär dig att sköta din ekonomi och spara ihop en respektabel summa först - sen kan du få så många du vill. Bara min idé om hur det bör vara.)

Linda

Inläggav Linda » tor 31 mar 2016, 14:40

Jag har sparat runt 1000 spänn i månaden i snart 10 år nu. Det har ju blivit lite pengar av det hela och jag känner att jag mår bra av att ha en buffert som jag vet att jag kan ta till om någonting skulle hända. 1000 kronor känns inte som supermycket att spara, men om du lägger på hög under en längre tid så har du ganska snart ett sparkapital som du kanske till och med vill investera på något sätt. Fonder och aktier är ju en möjlighet, men jag har inte riktigt vågat rota i det hela ännu. Måste veta mer först innan jag tar det steget. Hur som helt är det skönt att ha kontroll på ekonomin och jag är superglad att jag bestämde mig för att spara den där lilla summan varje månad.

Gäst

Inläggav Gäst » tor 31 mar 2016, 15:44

Läste ett spartips som kommer här: Spara 6 000 kronor på 6 veckor.
Månad ett: Lägg undan hundra kronor i veckan, välj att spara in på nåt.
" två: Lägg undan 200 kronor i veckan.
" tre: Lägg undan 400 kronor i veckan.
" fyra: lägg undan 800 kronor i veckan.
Voila, vips så har du 6 000 kronor, inte illa, testa genom att utmana dig själv, du bestämmer målet.
Vore härligt eller hur? Allt är möjligt och man kan prestera mer än man tror om sig själv. Ha så kul!

Gäst

Inläggav Gäst » ons 06 apr 2016, 20:30

En sån utmaning, men nej tack den är för tuff för mig. Håller på att betala onödiga skulder jag skaffat mig och försöker spara lite trots det varje månad. Min bil fick skrotas nyss och cykeln ar gammal, rostig och dålig på många sätt. Behöver en bättre cykel men det får vänta är jag rädd, till hösten kan det hända att de säljer ut billigare när det är fel säsong. Hoppas på det och ska försöka lägga undan det lilla jag kan för att få den efterlängtade cykeln. Det bästa är att jag tänker annorlunda i ekonomiska angelägenheter nu. Det har jag lärt mig under den tuffa tid jag nu genomgår, det är mitt eget fel.

Wilhelmina

Inläggav Wilhelmina » tor 07 apr 2016, 20:46

Kära gästen
Visst - betala av dina skulder först. Det har du alldeles rätt i. Men när det är avklarat - då kanske det vore dags att pröva utmaningen?

Freddi

Inläggav Freddi » tor 18 aug 2016, 09:36

Wow. Kul att denna tråden lever än. Jag kollade in lite på den när den var ny - och det är fyra år sedan. Hur man sparar pengar verkar engagera många. Kul. :D

Karin

Inläggav Karin » tis 23 aug 2016, 00:01

Det går i omgångar för mig. Jag sparar duktigt under ett par år, och sätter sprätt på alltihop sedan. Och då går det en tid under vilken jag inte verkar lyckas lägga undan en enda krona. Men sen är jag tillbaks i ruljangsen och sparar ihop en präktig summa... och så går det, runt, runt. Lite deprimerande när jag tänker på det men det är det inget att göra åt. Jag får glädja mig åt att jag kan njuta av det jag tjänar ihop till (och försöker att itne tänka på pensionen som närmar sig med stormsteg.)

Inläggav Freddinu » tis 30 aug 2016, 11:47

Jag sparar typ 400 kr i månaden. 200 som bara överförs automatiskt på ett konto på Marginalen Bank, som är krångligt att få ut pengar ifrån - så jag inte lockas.
De andra 200 är till en operation som en av våra katter kommer att behöva om ett par år och som inte täcks av försäkringen. Men det är väl ungefär allt just nu.

Inläggav Nissen » ons 31 aug 2016, 11:00

Nej.

achtung

Inläggav achtung » ons 31 aug 2016, 20:48

Lägger undan några tusenlappar i månaden allt som allt (större delen är dock buffertsparande). Är tyvärr inte alltid så noga med detta och beloppet kan variera ganska mycket. Alldeles för mycket pengar går åt till en massa skit som ex. äta lunch ute på jobbet, godis/snacks etc.

Inläggav BlixtGordon » tor 01 sep 2016, 09:32

Jag har väldigt svårt att spara pengar. Jag försöker stoppa undan ett par hundra varje månad - även om skuldbetalningarna slukar det allra mesta. Men sedan kommer det en kris och jag behöver plocka ut allt för att inte behöva ta lån. Eller snarare, inte behöva ta lika mycket i lån. Särskilt surt har det varit när jag sparat på ett konto med högre ränta - men mot att man inte gör några uttag under ett visst antal månader - och behövt ta upp pengarna i alla fall. Då har jag förlorat räntan. Men någon gång ska det väl vända.

Inläggav Freddinu » lör 29 okt 2016, 13:47

Något jag har insett nyligen är inte hur mycket man sparar, utan ATT man sparar. På min internetbank (Swedbank) kan man starta så många sparkonton man vill. Och när man startar ett sådant kan man koppla automatisk överföring och sedan dyker en spalt upp som visar hur många procent av en målsumma man uppnått. Jag har redan startat upp fyra olika sparkonton varav ett bara heter Akut. Till alla sparar jag just nu 100 kr i månaden. Inte mycket, men hade jag börjat för 10 år sedan hade jag haft 12000 kr på var och ett av de kontona.
Vi får se hur det går. :)

achtung

Inläggav achtung » sön 30 okt 2016, 19:25

Inläggav Freddinu » ons 02 nov 2016, 10:08

Ja, det är sant, jag tänkte inte på att räkna med räntan i min snabba beräkning. Men det är också sant att Swedbank mellan varven har i stort sett 0%, så det är inte helt galet uträknat. Och den sista sanningen - då borde jag spara någon annan stans.
Jag har en liten besparing på Marginalen bank som jag gör varje månad - men det är bara en av alla dessa besparingar jag håller på med. Det är trots allt smidigare att ha sparandet på samma bank som man har lönekonto och andra konton på. Jag känner inte till Marginalen banken i det stora hela - vet inte om deras internetbank är bra utöver det lilla jag har varit inne på den. (Som känns ganka simple iofs). Det är väl mycket vanan också. Det är så mycket förändringar hela tiden som man måste förhålla sig och anpassa sig till, så att byta bank känns som en grej för mycket. Då ställer man det besväret i relation till hur mycket pengar man faktiskt får i ränta. Hur mycket är egentligen 1% om året? Om jag sparar 100 000 kr är det 1000 kr. Men är det bara 100 kr är det 1 kr. Och hade jag haft 100 000 kr som jag inte behövde hade jag hellre sparat dom i någon stabil fond, och fått betydligt högre avkastning än en bankränta. Även den bästa av bankräntor.

Annonser från lånforum.nu:

FöregåendeNästa

Återgå till Var ska jag spara?