Bli medlem
  • Kan du spara pengar? : Var ska jag spara? - Page 2

Kan du spara pengar?

Här kan du få råd och svar på frågan vilken bank/institut som passar dig.
Tobias

Re: Kan du spara pengar?

Inläggav Tobias » tis 15 apr 2014, 19:17

Jag och min fru sparar inte genom att lägga in en summa varje månad, utan vi lägger in en tusenlapp lite nu och då, när vi helt enkelt känner för det. Vi har dock ett sparkonto där det finns ca 45 000 kr. Lägger vi pengar på att spara så gör vi det oftast i fonder, och vi har även en kapitalförsäkring. Därav känner vi inte direkt något större behov av att spara varje månad till något speciellt.

Vi använder ofta våra pengar till saker som resor, renoveringar, nöjen och liknande eftersom vi känner att vi lever här och nu och vill utnyttja det till det fulla. Jag anser oss dock inte vara slösaktiga på något sätt, utan vi lever väl egentligen bara livet.

Inläggav Patsy » ons 30 apr 2014, 21:04

Madelene

Inläggav Madelene » tor 01 maj 2014, 08:34

Clara

Inläggav Clara » tor 01 maj 2014, 08:49

Jag vill inte säga att jag kan spara pengar så jätte bra, men jag försöker nog. Jag är väl inte heller så pass slösaktig av mig, men ibland glömmer jag lätt bort att lägga in en liten summa på ett sparkonto efter att lönen har kommit. Om jag minns det brukar summan bli runt 500-700 kr kanske. Det beror helt på situationen den månaden.

Jag vill däremot spara mera pengar (kanske inte just endast av att sätta in pengar på ett sparkonto), så jag får kika lite mer i spar-trådarna här i forumet. Det verkar finnas många bra tips man kan använda sig av. :)
Hur som helst så vill jag kunna spara just för att jag älskar att resa och skulle absolut vilja fortsätta med det! Jag behöver värme och detta nordiska klimat funkar inte för mig.

Inläggav Jens » tor 01 maj 2014, 18:14

Nej, det kan jag inte. Inte en spänn.

Inläggav Janina » fre 02 maj 2014, 16:15

Inläggav Jens » tor 15 maj 2014, 14:49

Cilla

Inläggav Cilla » tis 10 jun 2014, 18:37

Jag tycker nog att jag kan spara pengar. Jag kanske inte alltid sparar ihop så stora summor som jag skulle vilja hoppas på, men någon slant slinker alltid in på sparkontot varje månad. Jag har varit ganska sträng med mig själv när det kommer till sparande, vilket jag är glad för nu i slutändan.

För övrigt så är jag ganska snål i mitt sätt att leva, eller hur jag nu ska förklara det. Jag lever så billigt som möjligt i vardagen när det kommer till mindre saker så jag kan unna mig något dyrare sedan, som en trevlig resa eller en fin bil. :)

Pia

Inläggav Pia » lör 21 jun 2014, 12:18

Jag kan inte spara pengar. Jag skulle absolut vilja kunna, men jag är för slapp och lat när det kommer till min egna ekonomi och har svårt att kunna ha extra pengar att lägga undan i slutet av varje månad.

Efter jag har betalat av mina skulder (jag har många småkrediter som ligger och trycker för tillfället) så skulle jag absolut vilja kunna sätta undan en mindre slant eller så varje månad, så jag åtminstone har en början!

Inläggav Debjani-Shyama1989 » mån 23 jun 2014, 22:56

Det är lustiga men sant att min man och jag tjänar en ganska vacker summa pengar, men vi kan inte spara något. Vi har inga barn ännu., så det är inte därför. Vad gör vi? Jag kan knappt minnas vad vi gör med all våra pengar. Vi varken köper dyra saker eller låna dem till andra. När mina vänner hör att vi inte har pengar blir de förvånade. Vi vill verkligen spara lite pengar innan vi får barn, men det känns inte som vi har någon koll på vår ekonomi. Något förslag på lösning för oss?

Inläggav Fredrik » sön 29 jun 2014, 20:22

Karina

Inläggav Karina » mån 30 jun 2014, 02:10

Jag tror alltid man kan spara pengar. Bara man släpper det där med att det måste vara några betydande summor. jag tror på filosofin kring "många bäckar små". Jag har en automatisk överföring av 100 kronor i månaden. Det är inte så mycket - jag kan alltid avvara det: men på fem år har det ju blivit 6000 kronor + ränta. Utöver det försöker jag samla pengar i en burk där hemma. Jag tömmer mina växelmynt i burken när jag kommer hem och pengar som jag får in som jag inte riktigt hade räknat med. Om någon envisas med att betala för bensinpengar när jag har skjutsat eller när jag pantar burkar eller någto annat - ner i burken.
När jag får tillbaks på skatten sparar jag hälften och gör något roligt för hälften. Till slut blir det ändå pengar. Och till slut har man fått ihop ett seriöst sparande.

Inläggav Patsy » mån 30 jun 2014, 09:01

Att spara är en prioriteringssak.
Lyssna hur absurt detta låter om man ställer det mot varandra:

1. Jag har inte råd att spara 300 kronor i månaden .
2. Jag måste köpa en kaffe om dan på espressohouse för en månadskostnad av 800 kronor.

1. Jag har inte råd att spara 1 000 kronor i månaden.
2. Jag måste röka ett paket cigaretter om dan till en månadskostnad av 1 500 kronor.

1. Jag har inte råd att spara 2 000 kronor i månaden.
2. Jag måste betala bensin och reparationer till min bil så att jag kan åka till jobbet, som kostar 2 500 kronor mer i månaden än om jag cyklat.

Det är alltid en prioritering.
Köp kläder på Myrornas. Du kan ofta få nästan nya kläder för en bråkdel av nyvärdet.
Se film på Netflix i stället för att köpa och hyra på Videomix.
Köp elektriska sladdar och småsaker portofritt från Kina via eBay i stället för i butiker i Sverige.
Köp en begagnad sodastream i stället för läsk.

Det finns massor av sätt att dra ner dina månadskostnader så du får råd att spara. På slutänden handlar det inte om att "ha råd" att spara, det handlar om lathet. Att jag kan spara 8 000 i månaden handlar inte om att jag har en hög lön direkt!

Kenneth

Inläggav Kenneth » lör 12 jul 2014, 17:58

Inläggav Fredrik » sön 13 jul 2014, 18:48

Kenneth, jag respekterar din kamp, men de som borde lära sig spara här verkar vara dina barn. Det är bra att du får dem att jobba ihop sina egna pengar, men de skulle nog behöva lära sig spara också. Jag säger inte att det är en lätt grej att få tonåringar - som inte redan har det med sig - att börja spara, men det är oerhört viktigt att de får det med sig innan de flyttar hemifrån. Om de inte lärt sig det nu så lär de inte göra det det sen heller. Snarare finns risken att de börjar ta sms-lån och annat för att kunna köpa de där sakerna de vill ha. Och när deras ekonomi brakar samman om några år då vet du vem de kommer till för att få hjälp. Och då kan du glömma att de pengar du har över eller sparar finns kvar.

Det är klart att du kan sätta upp kalla handen då och be dom fixa det själv. Men bättre du gör det nu än sen. Nu är de fortfarande barn. Då kommer de att vara unga vuxna. Konflikten blir lättare att hantera nu. Och de kommer att vara tacksamma mot dig i framtiden för detta.
Det är min erfarenhet.

Annonser från lånforum.nu:

FöregåendeNästa

Återgå till Var ska jag spara?