Bli medlem
  • Hur lär man andra att spara?? : Frågor om att spara

Hur lär man andra att spara??

Här kan du ställa generella frågor om att spara pengar.

Hur lär man andra att spara??

Inläggav JulietaDominguez » mån 26 nov 2018, 15:43

Uff har inte varit här på forumet på jättelänge... Men nu har jag allvarliga frågor att ställa er som vet, er som tror att ni vet och er som hittar på - jag läser allt denna gång. Hur lär man andra att spara?

Maken och jag har i flera års tid försökt spara pengar. Problemet är, kort sagt, att jag kan men inte han. Han tror att han sparar när han på Black Friday går ut och köper en ny tv bara för att det är 50% rabatt på priset. Men vi har ju redan en tv hemma! det vi inte hade var råd att byta ut den än. Varje gång han gjort det förr har jag tänkt för mig själv, det kanske är ett bra beslut i alla fall, vi kan ju alltid försöka sälja den gamla och få tillbaka lite av pengarna, ... men icke. Han går med på det, men när det kommer till kritan, låter det "varför ska vi sälja den" "tänk om den nya går sönder, då har vi den här ifall något händer" "ungarna vill kanske ha den" och nu efter alla år inser jag att vi är ekorrar som bara samlar nötter. Jag är ärligt talat trött på röran här hemma, och varje gång han går ut (vilket är ofta) kommer han hem med mindre pengar och fler grejjer. TV:en var bara det sista kapet. Det kan vara glas, shampoo, en madrass, nya kläder, saltpåsar

("vad ska jag göra med 10 kilo salt?"

"Eh de var specialpris på dem"

"ja men TIO KILO?????? var ska vi ställa det?"

"I skåpet förstås"

"det finns ingen plats i skåpet längre, det är fullt av spaghetti som det var specialpris på förra veckan"

"Ja men spaghetti är gott och nyttigt.")

Och så vidare. Huset blir fullare och rörigare, och barnen börjar ta efter. Men våra sparpengar, de sitter instängda i gästrummets garderob i form av 10 kilo salt.

Hjälp tack

Maria

Re: Hur lär man andra att spara??

Inläggav Maria » lör 08 dec 2018, 19:59

Hahaha oj vad jobbigt det låter, men ganska komiskt i alla fall! Mitt råd är att försöka skratta åt det i stället för att gruvas åt det, det hjälper alltid mig. Men sen på allvar. Ett tips som jag kan komma på så här ur det blå är att ha ett visst antal grejer som tillåts i huset. Det hade vi hemma med kläderna - jag fick ha ett visst antal klänningar som jag då skulle använda flitigt, och varje gång jag ville ha en ny så skulle en av de gamla bort. Den skulle ges bort, säljas, slängas, förvandlas till dockkläder eller trasor, vad som helst och det berodde så klart på hur väl omhändertagen den varit (jag var ganska vild av mig och gick ofta omkring med hål eller lappar), men inte användas - jag skulle lära mig att inte samla på en massa grejer. Jag vet inte om det var 15 eller 20 jag fick ha, men det var mer än jag kunde använda på en månad och resten skulle sorteras bort... du kanske kan göra så i köket: vi ska ha 20 glas och inte mer, och när vi vill köpa två nya glas så ska två av de gamla bort. Ja, typ så. Du fattar poängen. Jag kan inte garantera att det kommer att funka men ni kan ju prova i alla fall...

Andre

Re: Hur lär man andra att spara??

Inläggav Andre » lör 05 jan 2019, 00:27

Skriv upp det. Varje gång han köper något som ni inte behöver, skriver du in det i en loggbok tillsammans med hur mycket det kostat. Gör det under en månad, 6 månader och 1 år. Sen varje gång han frågar om hur mycket ni har sparat (eller jag vet inte hur ni gör det) så säger du ”så och så mycket, men vi skulle kunna spara mer”. Hurså? Och då förklarar du och visar loggboken, kanske pekar på allt det ni samlat ihop som ligger och ruttnar. ”Om vi inte köpt allt det där hade vi haft X summa nu. Vi kan försöka sälja det på loppis och få in summa Y om en månad” eller något i den stilen, du vet var skon klämmer.

Nu är den viktigaste delen av detta råd denna detalj: välj dina krig. Tjata INTE om det varje gång han köper något nytt, utan försök hålla dig från att ens medge att du märkt det. Det är BARA när han märker att era pengar inte kommer att räcka till något han väldigt gärna vill ha - en ny mobil, eller en semesterresa - det är då du ska ta fram räkneapparaten. ”Vi skulle ha kunnat om VI (inte du, aldrig du, ni är tillsammans om detta, peka aldrig fingret) inte köpt det och det MEN (det måste alltid finnas en utväg också) vi kan få tillbaks en viss procent av summan om vi gör oss av med detta, och då kanske vi inte måste vänta så länge innan vi kan göra (det han nu vill göra).

Hur vet jag detta? Min fru var likadan. Det har tagit flera år av logiska resonemang för att bevisa att det finns smartare sätt att göra saker på, och hon lär sig lite i sänder. Nu är det honsom frågar dig om vi verkligen behöver något innan hon lägger ut pengar på det, vilket ju hjälper ganska mycket. Men det har jag märkt, att om det är jag som tjatar eller försöker få min vilja fram, då går det käpprätt åt skogen och så fort hon slår igen dörren om sig går jag till köket och försöker arrangera för lite extra plats - för när hon kommer hem, kommer hon att ha en ny pryl med sig. Men så länge hon känner att det är hon som har kontrollen öler situationen går det gradvis bättre och bättre.

Zhara

Re: Hur lär man andra att spar

Inläggav Zhara » ons 23 jan 2019, 19:30

Nu lägger jag till mina egna tankar här. andres råd är mycket bra och kan funka ganska väl MEN det måste göras försiktigt. du kan int bara gå runt och säga till om det ena eller det andra till vem som helst, olika människor reagerar olika på detta och det kommer bara att funka om er relation har hållit på tillräckligt länge så att ni känner varandras ömma punkter. Vid detta lag är det mycket troligt att din man vet vad du tycker om hans sätt att hantera pengar, och gör du det alldeles för uppenbart kanske han förstår att du försöker manipulera honom, detta kommer INTE att bli väl bemött.
Det måste vara baserat p å kärlek och ett uppriktigt intresse i den andres välbefinnande, annars går det inte. Du måste ha i åtanke vad du vet och lärt dig om din man, och om du känner att du behöver modifiera processen lite från det Andre förslagit ovan, gör det - det är mycket viktigare att ni båda trivs ihop än att ni får extra slantar över. Detta sagt o allt, är det också sant att för att du ska trivas ihop med någon måste du också trivas i ert hem, och detta kan ju vara svårt om du som du säger är minimalist och han en prylsamlare.

Det jag kan komma med om råden ovan inte hjälper är att ni bygger honom en man-cave, låter honom vänja sig vid den och tycka om den... och dit släpar du allt ni har som du vill få ur vägen. Kanske när han får uppleva att det alldeles egna rummet är så fullt av prylar att inte ens han kan få plats längre....då kanske han fattar poängen.

Hur det ska gå med barnen vet jag inte, men fortsätt du att lära dem så gott det går, och kom ihåg att när de är vuxna får de själva bestämma hur de ska leva sitt liv. Vem vet, de kanske också eventuellt tröttnar på röran, och börjar ha lite ordning omkring sig de också.

Annonser från lånforum.nu:

Återgå till Frågor om att spara