Bli medlem
  • Hur länge sparas en UC? : Lån med betalningsanmärkning

Hur länge sparas en UC?

Har du en betalningsanmärkning men vill ändå låna? Här diskuterar vi lån och banker som accepterar ansökningar trots betalningsanmärkning.
Undrande

Hur länge sparas en UC?

Inläggav Undrande » lör 07 dec 2013, 12:27

Hej

Jag fick igår en UC från en bank där jag sökt om Bolån. Nu undrar jag hur länge UC-förfrågan syns? Rör det sig om år eller bara månader?

Gäst

Re: Hur länge sparas en UC?

Inläggav Gäst » sön 08 dec 2013, 15:39

UC registrerar ansökan om betalningsföreläggande på juridisk person. En ansökan kvarstår händelseåret plus två år.

Freddy

Inläggav Freddy » tis 17 dec 2013, 12:28

Om du ska ta ett mindre lån så är det flesta aktörerna som Risicum eller Folkia inte använder UC. Främst elkedjor, mobilabonnemang och större banker som använder UC.

Gäst

Inläggav Gäst » lör 11 jan 2014, 09:51

Freddy skrev:Om du ska ta ett mindre lån så är det flesta aktörerna som Risicum eller Folkia inte använder UC. Främst elkedjor, mobilabonnemang och större banker som använder UC.

Precis! Det är upp till respektive kreditupplysningsföretag att bestämma vad som ska visas i sin kreditupplysning.

Inläggav Johan » tor 27 feb 2014, 16:48

Är det så! Jag trodde alla som lånar ut pengar rotar runt i ens privatliv och underkläder - i jakt på bruna fläckar - innan de godkänner lån. Skönt att höra att det finns vissa som är lite mer avslappnade och helt enkelt litar på sina medmänniskor. Att man har många UC betyder ju inte att man har många lån, och ännu mindre betalningsanmärkningar. Jag tycker det är så jäkla märkligt att det ska ha så stor betydelse. Det är ju klart att jag vill kolla runt ordentligt innan jag bestämmer mig. Det betyder ju inte att jag är oseriös - tvärtom. Det betyder attt jag gör ett grundligt jobb innan jag lånar.
Tycker det är så jäkla sjukt bara.

Anna S

Inläggav Anna S » tis 06 sep 2016, 13:51

Förlåt, vet att den här tråden är gammal som gatan, men jag läste Johans inlägg när jag letade efter något annat och kände att jag måste kommentera. Jag håller nämligen inte alls med. De företag som tjänar pengar på att låna ut pengar vågar nog inte vara schyssta och "lita på sina medmänniskor". Det gäller ju liksom att de får tillbaks sina pengar igen, annars fungerar väl inte systemet? Dessutom kan jag tycka att det går att göra research och kolla runt bland olika lånegivare utan att ansöka om lån. Det är ju bara när man faktiskt ansöker som det tas en kreditupplysning. Om man pratar med kundservice eller läser informationen som finns på deras hemsida så kommer de ju inte direkt skicka efter en UC. Men ja, kanske har jag missförstått Johan på något sätt. Ber om ursäkt i sådant fall. Tack för ordet! :)

Anita

Inläggav Anita » tis 13 sep 2016, 01:17

Visst har han fel. Litar man på medmänniskan i världen som en är nu blir man skinnad på livet, det gäller både långivare och låntagare. Det gamla svenska ordspråket på heder och samvete funkar bara så länge som andra ser på - och som villkoren är klart utskrivna på papper. Att bankens villkor inte passar mig betyder inte att de försöker lura mig, och att de försöker ta reda på om jag har råd att betala tillbaka de pengar de ger mig är helt rätt. Det är alla mot alla nu och så länge vi kan fungera i samhället utan att äta upp varandra får vi vara glada. friden och tillitet försvann för länge sedan - om de någonsin fanns.

Inläggav BlixtGordon » fre 30 sep 2016, 09:26

Jag tror bara Johan är bitter för att han inte fått lån när han behövt dem. Och om han tycker att de kränker hans integritet när de undersöker hans lån; hur skulle de annars har gjort. Han är väl inte så naiv att han tror att det bara går att lita på folk - när erfarenheten säger så mycket annat.
Även om en låntagare är helt och hållet ärlig och på fullast allvar anser att han kan och kommer att kunna betala tillbaka lånet på ett bra sätt; så kanske den låntagaren har ganska kass verklighetsförankring och ekonomisk planering och glömmer en del utgifter som hen inte tänkte på, och så skiter sig allting.
Det finns en orsak till integritets "kränkningen", och vill man slippa den så får man tänka i förväg och låta bli att försätta sig i situationen.

Jag litar överlag på bankerna. Jag tror på att de vill ha mig som långvarig och regelbunden kund och vill att jag ska känna att vi har en bra affärsrelation.

Det var bara ett par veckor sedan som Marginalen Bank ringde upp mig och erbjöd utökat lån och SÄNKT ränta, för att de sett att jag skött mina avbetalningar bra och är nöjd med mig som kund/långivare. Det kallar jag för ömnsesidig respekt och uppskattning. Här har jag bevisat min trovärdighet som kund/långivare och de belönar mig genom att lita mer på min framtida förmåga att betala av. Men sådan kan man inte förvänta sig och kräva som ny låntagare. Det är ju löjligt att tro det.

Anita

Inläggav Anita » lör 01 okt 2016, 00:05

Jättetrevligt att du fått din lojalitet belönad! Det motiverar :) men jag tror ändå att det är en marketing-strategi för att behålla dig som kund. Skulle de inte tjäna på det så skulle det aldrig hända. Precis som vi aldrig skulle utnyttja deras tjänster om vi förlorade på det.

Inläggav BlixtGordon » mån 03 okt 2016, 20:59

Givetvis är det en marketing strategi. Och klart att de vill ha kvar en kund som betalar av regelbundet och sköter sig. Jag kan också se det visa i att sänka räntan om de kan se att kunden även sökt andra lån hos andra banker nyligen. Då är det bättre att de förekommer och ger ett bättre erbjudande.
Givetvis. Men det talar ändå emot den syniska värld som konstigpricken Nissen hela tiden försöker sälja in; att bankväsandet mer eller mindre är ondskan på jorden. Jag tror att de ser att man gör bäst affärer med kunder som är nöjda, glad och trogna på grund av det.

Sally

Inläggav Sally » mån 17 okt 2016, 19:53

Jag lägger mig oombett i diskussionen här. Tycker att man får försöka sätta sig in i hur banken eller kreditinstutitionen känner också. Såklart att de är vinstdrivande företag och såklart att de uppskattar kunder som gör det de ska och tar hand om sina finanser. Det är ju inte för att vara schyssta som de lånar ut pengar. Jag tycker också att det hör till vanligt hyfs att sköta sig när man har lånat pengar. Det gör till och med under för ens självkänsla och sinne för rätt och fel, när man gör bra ifrån sig och hanterar situationen väl. Naturligtvis är det inte idealt att behöva låna pengar, särskilt om det är lite av ett "nödlån". Men att ändå göra det bästa av läget man hamnat i gör att man mår bättre om dagarna och sover bättre om nätterna. Tror jag.

Inläggav BlixtGordon » ons 02 nov 2016, 10:59

Håller med Sally. Jag tror många blandar ihop banker med staten. (Vilket i och för sig är lätt hänt med tanke på hur staten gått in med våra skattepengar och betalt bankernas underskott i kristider.)
Men även vad man tycker om att våra skattepengar läggs på att hjälpa banker som inte lyckats, såär det något mellan väljarna och staten. Det vi talar om är mellan långivarna och låntagarna. Det handlar om att skapa goda relationer. Jag känner mig väl behandlad av Marginalen bank och funderar seriöst att gå över till dem som min enda bank efter detta. Jag känner mig som en värdefull kund hos dem. :)

Katija

Inläggav Katija » sön 13 nov 2016, 00:32

Kul att du kan känna så! Jag är fortfarande ganska ny kund hos dem men jag tror fast på att lojalitet belönas. (Väntar med spänning på dagen då jag också kan få ett erbjudande om sänkt ränta!). Och efter din rekommendation är det nog inte så troligt att jag kommer att byta bank, heller.

fråga Ugglan

Inläggav fråga Ugglan » fre 29 sep 2017, 12:02

Jekke777 skrev i den andra tråden UPPLYSNINGAR varar i ett år, anmärkningar i 3 år. Jag jobbar med detta.

Det var väl bra att veta

Wilhelm

Inläggav Wilhelm » mån 07 maj 2018, 07:47

Hej!
Visserligen är den här tråden ganska gammal (startade redan 2013) men jag anser att den är aktuell och bestämde för att skriva lite.

Jag kom att tänka på en artikel som kan vara användbar när man pratar om UC. Visst, tråden heter hur länge sparas en UC men jag såg att några av er har varit in på att skriva om företag som utför kreditupplysningar. Artikeln hittar ni här: https://www.lånapengar.com/utan-uc. Nu när jag tänker efter så borde jag kanske startat en ny tråd som heter Låna pengar utan UC ( eller något liknande) men ja.. lite sent nu kanske.

UC har egentligen blivit en symbol för kreditupplysningen som helhet vilket är fel. UC står för Upplysningscentralen som är Sveriges ledande företag inom kreditupplysningar. Visst, bankerna använder sig av Upplysningscentralen när de gör en kreditprövning på folk som ansöker om lån men i dagsläget som någon också hade skrivit så finns det en del andra företag som sysslar med kreditupplysningar. Deras tjänster är minst lika värda och innehåller samma information som upplysningarna skapade av Upplysningscentralen ( eller det är så de påstår åtminstone) .

Bisnode och Creditsafe är några av Upplysningscentralens konkurrenter. Listan är givetvis längre än så.

Skillnaden mellan Upplysningscentralen och de övriga företagen är att upplysningarna gjorda via Upplysningscentralen kommer visas i alla efterkommande kreditupplysningar. Däremot så finns det inget register över kreditupplysningar som görs via de andra företagen. Det är en stor och viktig skillnad.

De flesta snabblån inkl. SMS lån använder sig inte av Upplysningscentralen.
För er som är intresserade av ämnet rekommenderar jag att ni tar en titt på artikeln jag nämnde ovan.

Annonser från lånforum.nu:

Återgå till Lån med betalningsanmärkning