Bli medlem
  • Enkla sätt att spara pengar på : Frågor om att spara - Page 4

Enkla sätt att spara pengar på

Här kan du ställa generella frågor om att spara pengar.
McKee

Re: Enkla sätt att spara pengar på

Inläggav McKee » fre 11 mar 2016, 00:37

Sant Saga!
det handlar om inställningen vi har till livet! ett gammalt ordspråk lyder - om du inte kan ha det du tycker om, lär dig att tycka om det du har. Det är något som vi alla kan göra och när man väl kommit igång så blir det som en sport och då känner man att det är roligt och inte trist. Menmen - du som tänker börja bör veta att det tar minst 21 dagar för att skapa en vana så ge inte upp efter första veckan! Ansträngningen och det hårda arbetet kommer först - det är först senare det blir roligt.

Lillis

Inläggav Lillis » tis 15 mar 2016, 10:15

Ta det inte så allvarligt utan se det som en lek där målet är att överträffa sig själv. Det kommer alltid nya pengar in i ens liv och det gäller att förvalta dem så bra man bara kan. Tänk på alla pengar du sammanlagt fått i ditt liv så känner du dig rik. Självklart har de gått åt till livsuppehället men här kan man spara en del , utan att snåla. För de är ett bra verktyg eller hur?
Alla vill vi ha mer fritid och självbestämmande och inte bara springa runt i ekorrhjulet för det kan kosta det viktigaste du har, DITT VÄLMÅENDE. Så vad skall du göra med pengar mer än att betala det du måste ha, jo du ska få dem att växa! Så om du vill ta lite risk för en större avkastning så välj aktier och fonder, gärna ett ISK-konto som har gett bra resultat hittills. Om du vill vara helt säker på att inte dina pengar minskar så välj ett sparkonto med STATLIG INSÄTTNINGSGARANTI.
Glöm storbankerna med sina 0-räntekonton, leta efter banker där du kan få ca 0,6 till 0,9 procent i sparränta. Se upp så att du får fria uttag fast du kan få bättre ränta om du binder pengarna på ett par år. I annat fall kan du missa en bättre placering om den skulle dyka upp exempelvis en indexfond om börsen skulle gå upp.

Inläggav Kranzen » mån 03 okt 2016, 19:55

Jag tror det är viktigt, när man pratar om sparande, att titta på de positiva aspekterna. Det är de som skapar motivation och ger en kraft att klara av det som inte känns möjligt annars. Jag har aldrig trott på rädsla och hot som en motiverande kraft. Och börjar man tala om hur illa det kommer att gå om man inte sparar eller tar lån - då har man hamnat i en negativ spiral.

Spara bör vara kul. Det bör vara en motivation i sig. Fokus bör inte ligga på sakerna man avstår ifrån utan sakerna man tjänar: trygghet, frihet, struktur i livet. Ofta handlar det om att se helheten i det långa perspektivet - och då blir det kul och positivt.

achtung

Inläggav achtung » mån 03 okt 2016, 22:10

Skandiabanken hade en ganska bra funktion när jag hade deras kort tidigare. Där kunde man välja att automatiskt spara undan 10-100kr för varje gång man köpte något med kortet. På så sätt kan man få lite pengar undanstoppade utan att behöva anstränga sig samt att man kanske drar sig lite för att köpa saker i onödan då det kostar "extra" :)

Sarah

Inläggav Sarah » fre 07 okt 2016, 22:59

Jag gjorde som du sa Lillis och tänkte på alla pengar jag tjänat i mitt liv, faktiskt satte mig ner och räknade ut summan. Det skulle jag inte ha gjort... nu känner jag mig alldeles fattig, pank och oansvarig eftersom jag vet att jag skulle ha kunnat spara alla de pengarna men gjorde det inte. Och inte ett rött öre kvar heller. det blir till att ta tag i mitt liv och börja spara - bättre sent än aldrig! (Men usch vad deprimerande att inse all tid och alla pengar som gått åt.)

Inläggav Patsy » ons 02 nov 2016, 23:34

Sarah; vi lever alla olika liv. Jag gissar att du kanske hade väldigt kul för pengarna under dessa år. Kanske hade du inte haft roligt under dessa år om du sparat så mycket.
Jag spenderade flera år med att hårdspara för att ha råd med min dröm.
12 år, lät jag bli att unna mig resor utomlands, längre semester än en vecka om året och någon givande hobby mm. Allt la jag till sparandet för att kunna skaffa mitt drömhus.
Och nu har jag köpt det. Det blev dyrare än jag tänkt, och har mycket renovering att göra. Vilket innebär ännu fler år av sparande och uppoffrande, innan jag nått mitt mål. Och här någonstans börjar jag fundera: var det värt det? Jag älskar mitt hus, verkligen, men kanske hade jag älskat något annat drömmål lika mycket - som lämnat mer över till annat.

Jag bara menar att du inte ska ha så mycket ångest över allt du inte sparat och i stället unnade dig en massa annat. För vi måste leva våra liv. Och vi gör det på olika sätt.

Inläggav Kranzen » tor 03 nov 2016, 08:26

Håller med Patsy här. Men vill också tillägga att gjort är gjort och varje ögonblick du spenderar på att gräma dig över det förflutna är ytterligare förslösad tid.
Jag lyssnade på en podcast för en tid sedan där olika företagare satt och pratade om hur man är så effektiv som möjligt. Den som intervjuade kan ha varit i 25 årsåldern och den andra 35. Vid något tillfälle sa 35-åringen: "Tänk om jag varit så ambitiös när jag var när jag var 25 år, och lärt mig allt du redan kan, så långt jag hade kommit idag."
25-åringen svarar: "Jag tänkte faktiskt likadant när jag läste en artikel om en 18-åring som redan skapat sig ett företag som drog in miljoner. Men jag tänkte, jag har många år kvar. Och det har du också. Det finns säkert många 45-åringar där ute som sitter och tänker att de önskade de börjat ta saker på allvar när de var så unga som 35. Och det finns 55-åringar som önskar att de skärpt upp sig när de var 45 och så vidare. Det viktiga är att man nått insikten och börjar förändra sitt liv - oavsett när i livet det är."

Man kan aldrig ändra sin historia. Förfluten tid är borta. Men man har alla möjligheter att förändra sin framtid. Jag lever i en konstant tro att den bästa perioden i mitt liv fortfarande ligger framför mig. Och jag är flera år äldre än den där 35-åringen.
Man kan ju liksom inte ge upp. Jag brukar tänka på sådana som exempelvis Astrid Lindgren. Hon blev den världskända författare hon är, och uträttade så otroligt mycket, men blev inte publicerad förrän hon var över 50.
Jag tror att du har en buffert med saker att uträtta i dig, och oavsett om du startar när du är 18 eller 55 så finns de sakerna liggande och är redo att bli förverkligade.
Det finns ju flera av de där unga som har sin peak när de är 18 - eller ännu yngre - och sedan aldrig når högre igen. DET är tragiskt. Alla unga musikstjärnor eller barnskådespelare som lär sig att framgång är väldigt enkelt att uppnå, och de tänker inte på att det finns en hel stab som hjälper dem framåt. och när de slutar vara lönsamma så lämnar staben och de har inte en chans att gå vidare. Åtminstone i de allra flesta fallen. Då ser man bara dem i "vad hände sen"-reportage där de är nedsupna eller jobbar i kvarterets närbutik och folk förfasar sig över hur de gått ner sig.
Mycket bättre då att starta sin karriär vid 55, där man inte tar något alls för givet och bara kan ta sig uppåt- och kan behålla sig framgång för man har så många års eerfarenhet av livet och hur människor är och världen fungerar.

Det tror jag på.

Gunilla

Inläggav Gunilla » ons 01 mar 2017, 04:49

Det är sån otrolig press på oss yngre vuxna att vi ska prestera, att vi ska ha framgång och lyckas i livet från första början, så det du säger är verkligen välkommet - en kall dusch efter en ökenvandring. Jag är nitietta och har många gånger jämfört mig med dessa barngenier vilket endast gör att jag känner mig deprimerad. Men att bli påmind om att vi alla har olika liv, och att vi alla kan börja förändringen nu och fortfarande ha våra bästa år framför oss...... det var kanske den spark i baken jag behövde för att vakna upp ur dvalan och bli motiverad att göra något åt min situation. Och visst är det sant som du säger Patsy, jag har också haft mycket glädje av de pengar jag tjänat in hittils trots att jag kanske inte har något kvar nu :/ ;)

Jenny

Inläggav Jenny » lör 03 mar 2018, 00:49

Jag delar med mig av något jag skrev här på forumet för en tid sedan – minns inte var – men som i mitt tycke är minst lika viktigt i denna tråd:

Pengar är högst nödvändiga för vår tillvaro men en skuld är absolut inte någon bra ursäkt för dig att sabba ditt humör eller din hälsa. Så förutom alla råd som angetts ovan kan jag säga detta: arbeta på att hålla dig vid liv.
Det kanske låter konstigt men det är sant. Du behöver inte så värst mycket pengar för att förbättra din livskvalitet, och nu mer än någonsin behöver du all hjälp du kan få för att inte sabba din hälsa. Stressen får dig att må dåligt, och detta i sin tur gör att ditt sinne börjar ge varningssignaler som dåligt humör. Lyssnar du inte på dessa signaler börjar kroppen säga till - du blir trött, kanske illamående och till slut sjuk. Det kan ju på sätt och vis vara skönt att vara sjuk ett par dagar - att kunna fokusera på sig själv i stället för att tänka på allt dåligt som händer, men det är inte värt det. Det du bör göra är att organisera din tid så pass väl att du får in motion och vila i ditt program. Planera för 30 minuters motion varje dag, så kommer du genast att märka en skillnad. Och ät ordentligt! Du kanske inte längre har råd med att äta ute, men detta betyder inte att du kan börja slarva med måltiderna - lär dig att äta rätt och att sova ordentligt. Gör du detta under den tid som det tar dig att komma ur skuldfällan så får du en ny livsstil som kommer att göra att du njuter av livet ännu mer när du klarat dig ur skulden och kan unna dig de saker du vill ha.

Ludde

Inläggav Ludde » lör 03 mar 2018, 00:56

Det är så svårt att hitta balansen mellan det man behöver och det man vill ha. Jag menar, man kanske har ett heltidsarbete som betalar bra och låter en ta hand om sina skulder och så – jag pratar om mig själv så det är nog bäst att jag är ärlig i detta också, tänker jag – nåväl. Jag tjänar bra och jag klarar mina skulder och mina avbetalningar ganska så bra också. Sen frilansar jag lite på sidan om för att unna mig det jag tycker är roligt. Det låter hur bra som helst på svart och vitt och jag vet att det verkar som om jag har allt under kontroll – men egentligen håller jag på att stressa ihjäl mig. Jag känner att jag alltid har för mycket att göra, och att jag inte kan koncentrera mig på det jag gillar just därför att jag ständigt tänker på det jag måste göra näst. De pengar jag tjänar för att ”njuta av livet” går egentligen till spillo för att jag spenderar hela semestern på att oroa mig för det arbete jag har kvar att göra. Men försöker jag minska på stressen genom att acceptera en lättare arbetsbörda, går det åt helsike det med för att jag på min fritid inte kan tänka på annat än att jag önskar att jag hade råd med att sticka hemifrån. Hjälp någon?

kapten blå

Inläggav kapten blå » fre 23 mar 2018, 00:18

Det jag tycker är förvånande är hur lätt det är att vänja sig vid uppgraderingar – och hur svårt det känns att gå tillbaka till det gamla. Nu menar jag inte uppgraderingar på mobilen eller så, utan när det gäller livsstilen, och då tänker jag i första hand på min egen situation. För tre fyra år sedan tjänade jag precis lika mycket som idag, och tyckte att det var toppen. Jobbet gick framåt, jag var glad och framtiden tedde sig ljus och vacker som aldrig förr. Nu sitter jag i precis samma situation och känner mig ganska missnöjd med de begränsningar som jag måste åta mig på grund av att min lön "inte räcker till". Jag satt och funderade på varför min inställning har ändrats så mycket sedan dess – situationen i sig är ju likadan. Skillnaden är att jag under åren som gått hunnit få, vänja mig vid och förlora en löneökning – ja, jag förlorade inte löneökningen men de pengarna går nu åt till att amortera på ett lån som jag i mitt oförnuft tog. Det gick hur lätt som helst att vänja mig vid att ha tillgång till de extra slantarna, de satt där på kontot och bara väntade på mitt nästa inköp, men nu när jag inte har dem är det väldigt svårt att vara utan.
Jag vet att jag försatt mig i denna situation själv och att jag trots allt har det bättre ställt än andra, därför tycker man kanske att jag inte borde klaga, men det är som det är och jag försöker nu lära om.

Xenia

Inläggav Xenia » fre 23 mar 2018, 00:20

Kära du,
Lär dig att leva med mindre, det kommer du att ha nytta av. Det är trots allt dina pengar – hur mycket eller lite du än tjänar – så varför inte sprida ut spenderingarna som du vill? Du kan till exempel pröva att spara in pengar på de aspekter av ditt liv som du inte tycker är så viktiga, för att slösa dem på de lyxer du saknar. Ät ute färre gånger i månaden och lägg de pengarna på sprit, om det är din melodi – eller något i den stilen. Men det jag absolut inte tycker att du bör göra – och har det redanhänt, lär om – är att vänja dig vid att slösa pengar bara för att de finns. När man börjar tjäna mer är det lätt hänt att man släpper taget och glömmer budgeten. Detta är första steget rakt mot krisen. Så vänj dig vid att alltid ha koll på exakt hur mycket som går åt – hur mycket av detta du behöver och hur mycket du kan undvara – så kommer det att gå så mycket lättare för dig i längden.

kapten blå

Inläggav kapten blå » fre 23 mar 2018, 00:21

Tack för rådet. Ja, jag tror nog att det var något i den stilen som har hänt mig. Det är inte så mycket grejerna som jag skulle kunna köpa som jag saknar, utan friheten det innebar att veta att jag hade råd med dem och kunde göra som jag ville med pengarna. Me de vackra dagarna är över nu och då gäller det att vänja sig vid att hålla hårt om plånboken igen... suck.

Saga

Inläggav Saga » tor 31 maj 2018, 16:11

Att spara betyder inte bara att lägga pengar i en bössa eller ett bankfack – för dig som räknar varenda krona som kommer in är det minst lika viktigt att spara pengar genom att alltid hitta de billigaste alternativen. Och det kan du göra även när det gäller att hitta ett bra lån: du kan spara på att låna omm du gör det rätt. Detta är en ganka simpel och logisk idé, men den gör en stor skillnad: när jag kom på detta förändrades hela mitt tankesätt om pengar, och det har hjälpt mig spara oerhört stora summor i längden. Så nästa gång du ska ta ett lån för att finansiera husbygget eller bekosta den nya bilen, kan du följa de råd som jag lägger ut här för att minska kostnaden oc lägga dina pengar på roligare saker. (Om du nu inte redan gör det, och i så fall blir ju mitt skriveri här alldeles förgäves.)

Nåja. Let´s continue. Det första du måste göra är att jämföra dina alternativ, och för detta kan låneförmedlaren vara din bästa vän. De hjälper dig att hitta ett lån med låg ränta, lovar de, och det låter ju bra. Kruxet är här: du måste hitta en långivare som jämför många bra banker, annars kommer jämförelsen att vara en dålig mot en värre, och vilken du än bestämmer dig för kommer att vara urusel. Så ha detta i minne när du letar: är låneförmedlaren transparent med sina banker? Vågar de inte berätta vem de samarbetar med kan det verkligen så tvekan i hjärtat på vem som helst.

Delade sorger är lättare att bära, heter det ju, och därför kan en medsökande vara den fattande länken i din ekonomiska lycka. Eller i alla fall en bra hjälp när du ska betala av lånet. Bankerna är nämligen piggare på att låna pengar när det är två som söker, eftersom det inbegriper en dubbel chans att få pengarna återbetalda. Men detta är verkligen en situation där du måste räkna ut hur det kommer att gå: är ni båda ansvariga, eller kommer det att bli bråk och bittra tvister om vem som lagt ut vad? Kommer er relation att klara av lånestressen? Vet ni båda om att det kommer att gå bra, så kör till bara – men kommer ni att ångra er i säck och aska (och kanske skilsmässopapper) kan det vara bättre att låta bli. Att skippa stress kommer att spara dig pengar i längden – eftersom du inte kommer att behöva lägga ut massor på medicin den dagen den tar kol på dig.

Tro inte att du ska ta ut ett litet lån för att spara pengar – det är lurigt det där med beloppen. Ju mer pengar du tar ut, desto lägre räntan kommer att bli. Tror du mig inte kan du ju alltid prova: ansök om någon intressant summa på bankens hemsida. Där finns det en kalkylator som beräknar räntan, och den kan du använda för att jämföra, utan att fördenskull bli tvungen att ansöka om lånet. Knappa sedan in en högre eller lägre summa och se vad som händer!

Var smart när det gäller reklamen. Du vill ha tag i det billigaste lånet: dvs det lån som kommer att hjälpa dig lägga ut så lite pengar som möjligt totalt. Du vill ha låg ränta och helst inga extra avgifter alls. Men det är inte alltid detta som menas när du blir erbjuden ett ”bra och billigt lån”, utan du måste kunna läsa ordentligt, hur grundläggande detta än må låta. Kontrollera alla avgifter, läs mellan raderna, räkna ut hur mycket småsummorna kommer att bli när du lägger ihop dem. Det är det som blir dinn verkliga lånekostnad. Ibland är räntan otroligt låg, men lånet blir dyrt i alla fall – för att småsummor hopar sig och snärjer sig långsamt kring livet på dig som en anakonda runt sin lunch. Eller något i den stilen. Huvudpunkten är att om du inte ser upp så kan du bli fast – och det vill du väl inte? Så ta dig tid och läs kontraktet innan du skriver under det!

När du tagit lånet och sitter där med skulderna kommer en känsla av ansvar också att spara dig mycket. Varje gång du betalar av dina amorteringar i tid, sparar du de pengar som skulle ha gått åt till avgifterna – och varje gång du gör en extra betalning, drar du in på en månadsränta (eller en motsvarande summa, beroende på hur mycket du satte in.)

Hur kan du spara pengar när du har massor med smålån? Vet du hur mycket du betalar i ränta varje månad? Det kanske vore lättare om du innte behövde betala så mycket… Samla dina lån i stället. Motsägande somm det låter, så är det sant: ibland är det bästa sättet att spara pengar på lån att ta ett nytt lån. Omstartslån, eller samlingslån som de också kallas, låter dig betala av alla dina småskulder och i stället bara behöva lägga ut pengar på en ränta hädanefter. Men detta är så klart en åtgärd som bara du som ställt till det för dig ordentligt ska behöva använda.

Att ta ett lån med säkerhet kan göra att bankerna ”litar” mer på din återbetalningsförmåga, vilket kan medföra ännu en sänkning av räntan. Och här slutar mitt dagens testamente.. Hej svejs!

Lisa

Inläggav Lisa » tis 29 jan 2019, 05:10

Min man och jag har kommit på oss själva med riktigt dåliga fasoner. Vi ska spara, det håller vi med om, till ett hus och en ny bil, den gamla är, ja, gammal, och behöver bytas ut. Innan barnen kommer tänkte vi att vi skulle vara förberedda och ha en summa på banken att räkna med. Därför lägger vi undan lite pengar varje månad, och försöker hushålla med det som är kvar så gott det går. Och vi har gått där och myst i vår självrättfärdighet och tyckt att vi har det så bra som vet precis vad vi ska göra med våra pengar, vi planerar ju och budgeterar, sparar och köper på rabatt och allt.

Åren har gått och sparkontot är inte så fullt som det borde vara. Det är snarare ganska tomt. Så vi fick sätta oss ner och tänka efter - vi har inte separata sparkonto, utan bara en enda säck där alla pengarna går in, och därifrån tar vi också när vi ska på semester. Vi är duktiga semestrare och åker utomlands så fort vi får chansen, och tills igår tyckte vi att, ja, det gick ju bra, det hade vi ju råd med. Men icke.

Det visar sig att det gör inte så stor skillnad att köpa morötter som är 5kr billigare varje vecka om man nästa månad tar en oplanerad romantisk getaway till Paris.

Vi sparar i det lilla, men slösar fritt i det stora.

Och det är det luriga lugnet vårt sparande har invaggat oss i, eftersom vi tror vi gör rätt i det lilla, blir det inga som helst samvetskval när vi äter dyra middagar varje kväll vi spenderar på exotiska kuster.

Nu har vi insett att vi måste tänka om, om vi någonsin ska kunna uppfylla våra drömmar om husbygge och familjebildande. Så rika är vi minsann inte.

Så det jag har tänkt är att vi ska räkna ut hur mycket vi kommer att behöva för huset, och dela summan på 5 år - det är så länge vi har tänkt att vi ska spara, sen får vi se hur det blir med resten, men jag gillar INTE stora lån. Och då måste vi lägga undan det varje månad, sen får det gå som det vill med semesterresan. Vi kanske måste nöja oss med en liten semester på hemmaplan, ett tält vid någon sjö går kanske bra...

Annonser från lånforum.nu:

FöregåendeNästa

Återgå till Frågor om att spara