Bli medlem
  • Ekonomi för ungdomar: Framtidsplanering : Om forumet

Ekonomi för ungdomar: Framtidsplanering

Här kan du komma med förslag på nya kategorier eller andra frågor som berör forumet
Malte

Ekonomi för ungdomar: Framtidsplanering

Inläggav Malte » mån 04 dec 2017, 20:00

Jag är 25 och upp till några månader sen var jag fullständigt borta i vad som gällde ekonomisk planering - jag brukade leva för dagen och lönen gick åt till lite av varje utan att jag tänkte allt för mycket på det. På sista tiden har jag dock börjat tänka på det lite mer och researcha om hur jag kan göra för att bygga upp en säkrare framtid - så häromdagen stötte jag på Winnies inlägg här på forumet och blev helinspirerad. Jag gjorde som jag blivit tillsagd - letade upp idéer om vad ma kan ha som mål när man är 20, 30, 40 och så vidare. Och det var det jag tänkte berätta om här: eftersom jag själv är 25 så tar jag och börjar med de råd som min åldersgrupp bör hålla sig till, och tar det därifrån. Hoppas att ni som läser (20+) kan få lite inspiratio precis som jag, och ni 30+are berättar om er erfarenhet med dessa mål: funkar de? är de realistiska eller siktar jag på månen nu?

Malte

Re: Ekonomi för 20+are: Framtidsplanering

Inläggav Malte » mån 04 dec 2017, 20:21

Jag ändrar i titeln: 25åringar räknas inte precis som ungdomar längre haha. Nåja: här är det jag fick reda på att jag bör göra när jag googlade ekonomiska mål för 20+are.

Skapa en budget. Det är tydligen a och o i ekonomin, men trots detta är det många (som jag) som inte fått in den vanan än. Det stod förresten att man ska börja med det omedelbart, oavsett hur gammal man är. Tanken är att man ska veta exakt hur mycket pengar som går åt, och vad man använder dem till – mat, hyra, resor, besparingar osv. Så finns det en massa smarta appar för oss som inte vill sitta med papper och penna i handen varje gång vi handlat småsaker, det tyckte jag var hur smart som helst.

Steg nummer två är alltså att börja pensionsspara. De första åren är de viktigaste, påstås det, och många unga vuxna inser helt enkelt inte hur mycket man faktiskt kan lyckas spara ihop bara man börjar i tid. (Som jag till exempel – hade ingen aning om att jag ens borde lägga undan pengar för min ålderdom. Vem vill tänka på det) njo, men det är tydligen jätteviktigt. Man ska inte vänta på att tjäna mer för att börja spara, utan bara köra på direkten.

Spara för olyckshändelser måste man visst också. Det är något jag faktiskt har övervägt (men inte gjort, fy skäms mig) . Man vet aldrig när nästa bilkrasch lurar runt hörnet, så man bör vara beredd på extra hälsokostnader osv. Det ska helst vara ett helt annat bankkonto avsett bara för olyckshändelser. (Vem som kommer att få alla pengar om man råkar trilla ihop och då står det inget om. Men det kanske också kvittar).

Nåja det var de tre första stegen för en stabil ekonomi, och de ska man ha avklarade innan man fyller 30. Jag är glad att jag är liksom mitt i – det är inte försent för mig att börja än men jag måste skynda på om det ska ske i tid. Nu måste jag tyvärr kila – men jag återkommer med mer information om en stund!

Malte

Re: Ekonomi för 20+are: Framtidsplanering

Inläggav Malte » ons 06 dec 2017, 01:22

Hej igen alla glada forummedlemmar! vet inte om ni läser mina inlägg eller ej, men jag fortsätter :) jag har börjat brinna för mitt ämne nu och I am unstoppable! Så jag fortsätter berätta om det jag lärt mig, tycka till och erkänna vad jag borde ha gjort med slappat med :)

Nåväl. Ekonomiska mål att uppnå före trettiårsåldern var det jag höll på med...
Att bli ekonomiskt oberoende, att säga ifrån all hjälp från föräldrarna. Visst finns det de som klarar detta strax efter att de skaffat sitt första jobb, men för oss andra kan det vara lite mer komplicerat. Har man dragit på sig skulder kan det till exempel vara bra att vända sig till dem om hjälp - men har man detta som vana bör man avvänja sig innan 30årsdagen fick jag nu veta. Att inte bo hemma - att inte be om hjälp för småsaker - allt detta hjälper dig inte bara på vägen till ekonomisk frihet, det bygger också upp självförtroendet rejält. Det vet jag, det fick jag vara med om den första gången jag kunde konstatera att jag inte bett päronen om hjälp på ett helt år. (Jag var 23).

Att bli helt skuldfri är också ett viktigt mål att ta med i räkningen. Vid 30 har du redan haft 10-12 år på dig att lära dig sköta din ekonomi och bygga upp en buffert, så den dåliga vanan att ta lån bör du ha släppt vid detta lag. (Detta gäller förstås inte er som tagit lån för nöds skull och fortfarande har det svårt fördenskull. Ni är ett helt annat kapitel - jag har aldrig suttit i den sitsen och kan därför inte säga bu eller bä om den saken.)

Tja - det var nog allt för idag. Jag drar - men kommer snart tillbaka med nya upptäckter! :)

Thomas

Re: Ekonomi för ungdomar: Framtidsplanering

Inläggav Thomas » sön 17 dec 2017, 18:10

Bra, Malte! Jätterolig tråd och skönt att du har tagit dig tid och utforskat ämnet är jag tacksam för. Bra med research.

Att inte vara beroende av sina föräldrar är något som de flesta strävar efter, åtminstone efter att de fyllt 20 år, eller lite senare. Sådan var jag också och jag har lyckats ganska bra med min självständighet, tycker jag.

Tror dock att framtidsplaneringen beror mycket på vad man strävar efter. Jag håller med dig helt och hållet, Malte men jag vill ändå säga att du och jag är ju inte alla där ute. Min tanke är att det faktiskt finns folk som gärna lever lite längre på föräldrarnas pengar, längre än mig. Varför? Ja, för att det är lättare, för att de är lata eller av någon annan orsak.

Jag tycker också att man ska veta vad som är viktigt, göra upp en plan och uppnå sina mål genom en ekonomisk strategi. Till exempel hade jag som mål att skaffa en bostadsrätt när jag var 30 år gammal. Tyckte att det var dags och mycket i mitt liv kretsade runt det såsom besparingar, banklån, avbetalning, mindre resor, billigare mat osv. Det ingick i min plan.

En av mina killkompisar (som faktiskt har rikare föräldrar än mina, ifall det skulle spela någon roll) kände inte att han behövda göra något seriöst när han fyllde 30. Han ville fortsätta dricka, gå på fester och slösa hela sin lön på kläder, prylar och tjejer. Kanske kände han så då han redan hade en drömbostad serverad av föräldrarna, vad vet jag. Min tanke är att han och jag skiljer sig så mycket och vi har så olika planer.

Leila

Inläggav Leila » sön 17 dec 2017, 18:18

@ Thomas, nu menar jag inte att vara ilsken men jag tror att din kompis lever ett gyllene liv bara för att han har råd med det.

Tror att de seriösa framtidsplaneringar går hand i hand med ett lite hårdare liv än vad din polare verkar ha. Du till exempel har vettiga mål och går efter dem. Det har säkerligen inte alltid varit särskilt roligt för dig att spara och äta billig mat bara för att kunna göra sin månatliga lånavbetalning men du har gjort det.

Jag är relativ ung och för mig låter pensionssparande bara som slöseri med pengar men jag förstår att det inte är det. Det känns så långt bort bara. Än så länge har jag inte börjat spara för pension och jag tror inte att jag kommer att göra det snart heller. Kanske ändrar jag mig om 10 år, bör nog göra det...

När det kommer till självständighet har jag skapat min genom att börja extra jobba när jag var 15 år. Redan då kände jag att jag var mindre beroende av mina föräldrar och det blev en av mina framtidsplaner – att fortsätta vara oberoende.

Ylva

Inläggav Ylva » tis 26 dec 2017, 21:21

Håller med Leila om din vän, Tomas. Det är inte alla som har det så bra ställt och för det flesta av oss så gäller det att planera framtiden eller gå under. Med detta sagt så är det ju sant att vissa bor kvar hemma hos föräldrarna under en längre tid, det kan jag ju konstatera även i min egen familj - jag flyttade ut så fort jag bara kunde men brorsan bor kvar. Han prövade att flyga solo en tid men kände sig alldeles för ensam och kom tillbaka för att känna sig omtyckt igen tror jag. Och så finns även den kulturella aspekten med: traditionellt så anser ju vi svenskar att man ska vara utflugen ur föräldrahemmet så fort det går men vissa har andra rötter som vi måste tänka på - där traditionen snarare går ut på att familjen håller ihop så länge det går och ska man flytta hemifrån så är det bara för att man är så illa tvungen. Jag kan tänka på många olika sätt som denna tradition har en dålig inverkan på hemmets ekonomi men folk klarar av sitt på olika sätt ochnär det kommer till kritan är det ju det som är det viktiga: att man ska få fatta sina egna beslut och stå för konsekvenserna själv eller i detta fall som familj. Varje person måste avgöra om hen ska hålla sig till det traditionella sättet att bedöma självständighet på eller om de ska skapa sin egen identitet och sina egna idåeer - man kan ju till exempel anse sig vara helt självständig även om man bor hos mamma och pappa om man till exempel sköter sin egen ekonomi och kanske underhåller dem pga vad vet jag, någon sjukdom.

Thomas

Inläggav Thomas » sön 14 jan 2018, 10:46

@Ylva, precis! Håller med.

Det viktigaste är att man tar ansvar för sina beslut och hur man sköter sin ekonomi.

Jag tycket inte att min kompis handlade dåligt, tyckte inte att han hade fel i att göra som han gjorde. Livet är fyllt av svåra stunder, stunder man måste spara, måste jobba mkt för att uppnå sina mål. Därför ska man ta vara på möjligheten att göra som man vill ett tag tycker jag .. och njuta av livet. Nu vill jag inte att min post ska uppfattas fel. Ta det lugnt och njuta betyder olika saker för olika personer. Min polare njöt av livet genom fest vilket uppfattas av många som oseriöst. Min njutning ifall jag hade haft den chansen skulle innebära resor. Massor med resor! Så vi är bara olika i hur vi tar vara på livet. Han har ju lugnat sig nu och sparar, satsar på sitt familjeliv osv. Det var bara en period i sitt liv som han hade bestämt sig att spendera på det sättet. Inget fel i det om familjen inte har något emot, eller hur?

Jag önskar i vissa fall att även jag hade haft den chansen.

@ Leila, jag förstår hur du menar. Många tycker att det är oseriöst att leva så men han jobbade samtidigt och ville bara ja... leva som han tyckte passade honom just då. Men jag förstår absolut hur du tänker!!

Pella

Inläggav Pella » fre 23 mar 2018, 13:21

Vi är alla så olika. Och som ni själva skriver ska man inte döma folk utifrån vad man ser för att man vet aldrig med säkerhet hur den människan hamnat i en viss situation och varför den planerar eller handlar på ett visst sätt.

Idag är det relativt många ungdomar som faktiskt är fria nog att planera inför sin framtid. Så har det inte alltid varit. Folk var inlåste i sina små byar, jobbade för bara brödet och visste inte ens att det fanns ett begrepp som heter framtidsplanering. Ska inte dra hela Sveriges historia här men att kunna ha lyxen och medlen för att planera är något ganska så nytt.

När jag var yngre, i 20 års ålder ville jag gärna studera vidare men slippa låna pengar för det. Vet inte riktigt varför jag avskydde tanken av att ta studielån, tror att känslan av att ha ett ständigt växande belopp som jag var tvungen att betala av i flera år avskräckte mig. Så när jag slutade gymnasiet började jag jobba för att spara ihop pengar vilket visade sig vara en jättedum idé för att jag inte kunde spara så mycket som det skulle räcka för en hel utbildning. Och jag var 20 år, ville festa, ville köpa kläder.. ville leva helt enkelt. Och det kostar. Så till slut började det plugga, hade sparat 5 000 kronor och lånade ändå.

Så bra var mina framtidsplaner. ;)

Elena

Inläggav Elena » tor 10 maj 2018, 12:46

@ Pella, tack för att du delade med dig din historia.

Tror att det är svårt att göra någon framtidsplanering när man är ung. Det är precis som Pella skriver en tid då man helst vill festa, träffa kompisar, köpa kläder osv. Att leva livet kostar och hänger inte ihop med sparande eller någon mer långsiktig framtidsplanering.

Det trista är att man är mest pigg och stark när man är ung men man riktar aldrig tankarna mot att göra något vettigt av sina krafter. Så är det i livet.

Tror att det är därför ungdomar har svårt att planera och spendera sina pengar rätt - de vill ha saker som kostar pengar, som inte ger speciellt mycket och leder ingenvart. Men växer man ifrån det stadiet börjar man tänka om. Så har det varit för mig i alla fall.

Stickan

Inläggav Stickan » tis 12 jun 2018, 16:33

Vet du Elena, det är sant att man för det mesta vill göra det somm faller en in när man är ung i stället för att ta vara på sina krafter. Jag har funderat på det på sistone och jag tror att vi som föräldrar kan göra mycket för att våra barn ska ha det lättare. Att vara pappa är ingen lätt göra men när man ändå försöker så gott man kan så bör man passa på att bygga upp barnens framtid, inte bara genom att spara åt dem, utan även genom att lära dem hur man gör för att ta vara på tiden. Effektivisera mera och sånt. Jag tänker att det är mycket viktigt med målsättning, att veta vad man vill få ut ut livet, och prioritering, att göra det man måste innan det man vill. Till viss grad gjorde mina föräldrar det med mig och det är det som fått mig att tänka på saken: ville man ut och leka fick man ha läxorna färdiga först, och ju fortare man klarade av dem (ordentligt) desto mer tid man hade på sig för att ha roligt. Lite clichéaktigt kanske, men för mig funkade det och jag har det så mycket lättare än min partner, som tyvärr hade den idylliska uppväxten och fick springa runt som hen ville. Det jag inte hade fullt klart för mig var detta med mål, och det har jag insett senare: hade jag fått den vägledning jag behövde för att bestämma i förväg vad jag ville göra med mitt lliv och så hade jag haft det mycket lättare att komma dit utan att spilla tid i onödan. Men det blev som det blev och jag har slutligen kommit väl på väg, dock senare än jagnu i eftertanke skulle ha velat. SÅ det tänker jag göra för mina barn, så gott det går: att försöka hjälpa dem se de tillfredsställande effekterna av ett ansvarigt agerande (och även hur det går annars) så att de kan vara vältränade och väl förberedda när de sen som vuxna ska välja vilken livsstil de vill göra till sin. För jag kan inte tvinga dem att göra det jag vill, utan de måste bestämma själva när de är redo för det.

Elena

Inläggav Elena » fre 22 jun 2018, 08:50

@admin... lite väl trist att spamma alla våra trådar med dina annonser. Räcker det inte med en tråd?

@Stickan, jag känner igen mig i din berättelse. Man kommer långt ifall man har de rätta prioriteringarna. Först ska man tänka på vad som måste göras och sen ska man koncentrera sig på allt annat. Det du skriver om att du tänker lära dig barn att prioritera rätt låter superbra! Här kan jag dela av min egna erfarenhet. Jag likt dig har jag fått fokusera mig på alla måsten innan nöjet kommer in, något som hjälpt mig senare i livet. Tyvärr upplever jag att det är väldigt svårt att få min son att förstå det. Han har ingen lust att plugga och att få honom göra läxan är som att köra med handbromsen på. Han är 10 år nu och ska börja femman i höst. I 4 år har jag försökt få honom att förstå att läxorna ska göras men istället vill han helst sitta och stirra i väggen. Jag har fått uppleva ett av de största motstånden hittills. Det har varit svårt för mig att lära honom prioritera och idag sitter jag och känner hur trött jag har blivit av denna ständiga kamp. Kampen mellan måstena och allt annat som man egentligen vill göra men inte spelar någon roll, inte ger något som dataspel till exempel.

Min tanke och ambition har ju varit att lära ut vad som är viktigt, något som fungerar som ett bra underlag för framtiden. Kanske vill jag för mycket, kanske är han för liten, jag vet inte men i dagsläget känns det bara tröttsamt och jobbigt.

Hur som helst, det jag ville understryka är att rätt prioriteringar leder till en bra framtidsplanering för ungdomar.

Pella

Inläggav Pella » mån 15 okt 2018, 07:26

@ Elena, tror inte att du ska känna dig besviken än. 10 år är inte mycket alls och det att du försöker lära honom att plugga och prioritera kommer att löna sig framöver.

För det mesta kan man inte se resultaten av alla sina ansträngningar direkt (speciellt inte när det kommer till barnen). Man pratar, visar och försöker lära dem vad som är viktigt och själva resultatet av allt detta kanske uppenbaras efter 5 år eller 10 år. Visserligen är man dötrött på allt då men när man ser att det har spelat roll, så kommer man antagligen må bättre.

Det här med läxorna är viktigt och jag förstår hur du tänker att det är ett stabilt underlag för honom att förstå vad som är nummer 1 i livet men samtidigt så vet jag inte ifall ekonomi och läxor hänger ihop så där värst mycket.

Kan det vara så att ungdomar som inte riktigt vill plugga kan samtidigt ha klipska ekonomihuvud? Eller hänger det ihop? Jag menar, en ung människa som pluggar och är seriös är inte nödvändigtvis duktig i att spara pengar eller helt enkelt förstå sig på konceptet med just cash och framtidsplanering. Nu vet jag inte ifall jag förklarar min tanke väl, det kanske jag inte alls gör.

Det jag menar är att lärdomen om att ta ansvar för sin ekonomi och kunna sköta sin framtidsplanering kanske ligger långt ifrån läxor och vad " gamla skolan" försöker lära oss. Det finns ett begrepp om de som gått livets hårda skola. Har aldrig riktigt förstått mig på den. Är det så att de som gått "livets hårda skola" har också lärt sig att spara och planera inför framtiden? Är det någon som vet?

Spring i benen

Inläggav Spring i benen » tis 16 okt 2018, 19:38

Jag tror inte precis det hänger ihop, att inte vilja plugga och att vara smart när det gäller pengar. Det är nog bara som att alla är vi olika och har olika intressen i livet, ibland stämmer de med varandra och ibland gör de inte det. Det jag kom att tänka på när jag läste din tråd Elena är något jag fick läsa när jag läste till lärare, att alla barn har olika sätt att lära sig. När jag var liten var jag jättetaggad på skolan, jag tyckte om att göra läxor (men sen fick jag inte så många heller) och jag tyckte om att lära mig nya saker i skolmiljön. För brorsan var det annorlunda. Han äslkade också att lära sig nya saker, men det måste ske på hans sätt. Han hatade skolan, han avskydde läxorna, och när mamma försökte få honom att göra dem brukade han låsa in sig på toa och läsa böcker i stället. Böcker om bilar, om motorer, om datorer, och han lärde sig massor - av det han ville. Nu är vi båda vuxna, och han är fortfarande jättesmart. Men när det gäller pengar, fick han gå "livets hårda skola" som du pratar om Pella. Han började arbeta och tjäna pengar, och dessa använde han gärna och villigt för att köpa sig massor med krafs i stället för att bygga på sin framtid. Och det fick han snart ångra. Nu har han lite mer vett i ämnet, han läste på om ekonomi och har börjat spara pengar. Det går så mycket bättre för honom nu, men det har inte varit lätt ska jag säga, och det är därför jag tror att det inte finns någon direkt länk mellan att vara ovillig att plugga och vara smart med ekonomin. Det gäller bara att hitta varje barns specifika intressen och lärosätt, och inrikta sina krafter på att bygga på dessa.

Pella

Inläggav Pella » tor 22 nov 2018, 11:12

Ja, Spring i benen, jag håller med dig helt och hållet. Att hitta barnens specifika intressen och försöka stimulera dem är jättebra. Det är något som föräldrarna kan göra då det är de som känner sitt barn bäst.

Men vill man inkludera samhället i en vettig utbildning så kommer det kanske blir svårare att skräddarsy den så att den passar varje elev. Om man hade kunnat ta fram en utbildningsplan som är rörlig och anpasslig så vore det toppen men som vi bevittnar och har bevittnat läser alla ett och samma ämne oavsett vilka preferenser man har ( eller förmågor). Att ha ett speciellt ämne i skolan som lär ungdomar budgetera, tänka på pengar och därmed även försöka göra framtidsplaner är en toppen idé men hur kan vi göra ämnet intressant för alla så att alla kan dra nytta av det.

Jag tror bestämt att ifall utbildningssystemet bredde ut sitt perspektiv lite grann i den riktningen kommer vi att ha färre misslyckade vuxna eller vuxna med lån de inte kan betala av. Tänker man på sin framtid i pengar, planerar man rätt och sparar man så får man det lättare i livet. Så mycket är säkert.

Återigen vill jag påpeka att föräldrarna spelar en stor roll här. Som Spring i benen skrev så kan man som förälder se vad ens barn tycker om och försöka förbereda det inför allt som kommer i samband med just framtidsplanering. Men att kombinera föräldrahjälp och utbildning vore den bästa möjliga lösningen. Nu när jag skriver den här posten undrar jag ifall ett sådant ämne kommer att inkluderas framöver. Kanske är det mina barnbarn som får lära sig något sådant i skolan, på en padda eller med hjälp av AI som så många pratar om nuförtiden. Nåväl, det blir kul att se hur det blir.

Alma

Inläggav Alma » tor 22 nov 2018, 20:28

Men snälla, varför inte ett videospel? Det finns inte en unge som inte tycker att det är roligt att pixtra med sådant, varför inte ta det som ett lärningsmoment? Kunde man göra en uppgraderad version av Monopoly och Life, där barnen fick undersöka olika möjligheter men också vad de skulle resultera i, tror jag det skulle funka ganska bra. De kunde ta ett lån som de aldrig kom ut ur, eller spara pengar och investera dem här och där för att bygga upp sin ekonomi. Barnen skulle kunna få uppdraget i början på skolåret, och betyget vid årsslutet skulle bero på hur mycket de hade på kontot och hur stora skulder de hade ... Det tror jag skulle göra succé, men det krävs en developer för spelet och även kontroller där läraren kan kolla upp hur det går för varje unge och erbjuda vägledning om det behövs.
När jag gick i skolan hade skolan en bank, där en elev fick ha hand om allt, och folk satte in och tog ut sina pengar efter behov. Det fungerade så där, det fanns många som ville använda den även om den var nybörjarstil och hade blivit ihopprogrammerad på några dagar. Men den stängdes efter en tid på grund av brist på kunder. Ett videospel skulle kunna funka lättare, och man blir ju inte av med riktiga pengar, så all is well...

Annonser från lånforum.nu:

Nästa

Återgå till Om forumet