Bli medlem
  • Beteendeekonomi : Om forumet - Page 4

Beteendeekonomi

Här kan du komma med förslag på nya kategorier eller andra frågor som berör forumet
Wilhelm

Re: Beteendeekonomi

Inläggav Wilhelm » mån 25 jun 2018, 15:45

@Carmen, när jag läste ditt inlägg kände jag igen mig. Helt plötsligt.. bara så där. Jag har ett vagt minne av att jag också varit modig nog en gång i tiden ( nu minns inte jag när, var och hur) och fått liknande "välmenande" kommentarer.

Sannolikheten är ganska stor till att det hänt under tonåren där grupptrycket är som hårdast och när man påverkas som mest. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad som hänt men på nåt sätt kände jag igen din berättelse som om det hänt mig. Och jag tror att det är därför jag inte riktigt vill vara annorlunda längre, som jag skrev i min föregående post.

@ Kristina, du har rätt precis som Carmen skrev att folk lägger näsan i blöt. Nu handlar inte det bara om beteendeekonomi, folk lägger näsan i blöt om allt ( i princip). Men du gör rätt i att se till att vara ren och välkammad. Mer än så behöver man egentligen inte. OCh jag hejar på dig som kan ha en tröja som är lite äldre och inte bryr sig.

Motvilligt erkänner jag att grupptrycket tydligen har spelat roll för mig och fortfarande spelar roll och påverkar mitt beteende. I samma väva påverkar det min del av ekonomin som beror på mitt beteende. Sad but true.... :?

Andre

Inläggav Andre » lör 30 jun 2018, 09:45

Glöm inte att det inte bara är trycket som kommer direkt från andra, utan också det indirekta trycket som härstammar från det befintliga utbudet av prylar. Jag älskar snygga saker, och jag har min alldeles egna stil - men jag vill också gärna spara pengar i stället för att slösa dem på en massa skräp som på slutet är dubbelt så dyrt som det borde vara. men jag har ett problem: jag sitter först hemma och tänker ut det jag vill ha, och sedan går jag ut och letar efter det. Det funkar sällan eller aldrig. Oftast så blir det bara en massa irritation och frustrering för jag inte hittat det jag letat efter för att det helt enkelt INTE FINNS, och det hela slutar med att jag köper det jag egentligen inte ville ha. För att det finns där. Kul är det inte, men allt eftersom nätet växer i popularitet som handelsmarknad blir jag nöjdare med mina köp - för då är det enklare att hitta den perfekta kjolen, även om den måste skickas hit från andra sidan jordklotet. Så det så... Men det ser jag som tryck, att du bara ser DEN produkten i affärshyllan, Och du som i början inte tyckte om den alls kommer snart att komma på dig själv med att du går runt i skjorteländet och trycker.

Wilhelm

Inläggav Wilhelm » mån 09 jul 2018, 13:16

@Andre, det stämmer bra det du skriver.

Trycket som härstammar från själva utbudet har jag inte tänkt på förrän jag läste din post. Jag har alltid varit starkast påverkad av människotrycket så jag glömmer bort att det faktiskt finns andra faktorer. Faktorer som är minst lika starka eller viktiga.

Det är hur bra som helst att du hittat ett sätt att få det perfekta plagget. Nätet hjälper oerhört till det. Tyvärr jag har bara haft negativa erfarenheter av att beställa hem kläder. I de flesta fall har dem varit exakt det jag vill ha och till ett vettigare (d.v.s lägre pris) än de man hittar i affären. Så inköpet i sig är jättebra. Även när man lägger till fraktkostnader har det lönat sig pga. det låga ursprungspriset. När man beställer på nätet tänker man ofta hur dyrt man köper plagg här hemma, att man egentligen betalar och pumpar upp någon annans vinst. Nåväl, tråden handlar inte om det.
Men det jag ville komma till var att jag aldrig är nöjd med det jag får. Antigen passar det inte, är för litet, för stort eller så tycker jag inte om plagget. Så jag slutade handla på det sättet.

Men jag tror bestämt att det är ett utmärkt alternativ som kan leda till att man har på sig de senaste som kommit ut till ett rimligt pris.

På det sättet påverkar man sin beteendeekonomi på värsta möjliga sätt. Bättre än så här blir det ju inte.

bahamamama

Inläggav bahamamama » tis 07 aug 2018, 16:44

Hej alla,
Är just nu i USA och har upptäckt hur mycket det finns när det gäller kläder. En kompis visade mig hur hon gör: hon går till alla stora och dyra klädaffärer och tittar på vad som finns, upptäcker det hon gillar eller inte gillar, köper ingenting. Sen går hon till andra affärer, Ross, TjMaxx, (minns inte de andra namnen just nu) och hittar exkt samma plagg, eller oftast mycket liknande plag från samma märke, till mindre än hälften av priset. Det är där de säljer alla kläder som gått "ur modet", som var poppis för några månader sedan men nu är gamla nyheter. Jag köpte ett par byxor som skulle kostat 700 SEK, fick dem för 200 SEK. Och då undrar jag ju varför finns det fortfarande kläder i dessa affärer? De borde ju sålt ut för länge sen? Och svaret är, jo, för att folk går gladeligen till de dyra affärerna och köper det nyaste för många pengar. Jut på grund av detta tryck från samhället. Skulle man våga gå ut i förra säsongens byxor? Aldrig i livet! ... och så vidare. Och under tiden blir man pank och olycklig. Det är inte rättvist hur denna värld fungerar, men det är som det är nu och det får man väl finna sig i. Eller våga vara annorlunda, våga ta komtroll över sitt liv och säga nej, jag ska inte försöka imponera på andra, jag vet vad jag vill med mitt liv och mina pengar och det ska jag ha nu. Nämligen ett stadigt sparkonto, bra investerinngar och gott om resurser för när den svåra tiden kommer. Det krävs mod, men det är så värt det.

Wilhelm

Inläggav Wilhelm » fre 17 aug 2018, 07:27

Så sant, @bahamamama!

Man får antingen finna i sig i världen man lever i eller våga vara annorlunda. Tror att vi alla här vill göra något modigt och diskuterar fram och tillbaka olika sätt att vara det på utan att det svider allt för mycket. I slutändan vill man ju inte vara opopulär, utan vänner och utan en enda partaj att gå på, eller hur? Och allt detta kostar pengar, därav beteendeekonomin vi kommit fram till att vi har.

Idén men att gå runt i dyra affärer och sedan köpa samma plagg någon annanstans är superbra. En tjejkompis till mig gör samma sak fast med Desigual. Hon går runt och kollar vad affären har lagt ut för plagg och sedan beställer hon (nåväl, kanske inte exakt samma plagg) från en webbplats som jag tror heter Fashion days. Jag vill inte göra reklam för internet-handel och dess befintliga digitala köpställen men ville bara berätta att även jag känner någon som använder sig av samma modell. ;)

Nina

Inläggav Nina » mån 20 aug 2018, 21:52

Satt just och diskuterade detta om märkeskläder med maken. Vi anser inte det är orätt av vissa företag att göra billigare kopior av märkesprodukter, särskilt inte efter det att en kompis som arbetar inom import-export berättade för oss att det är samma företag somm tillverkar samma produkt i olika kvalitet och sedan marknadsför dem till olika personer beroende på hur samhällets ekonomi ser ut. Man får det man betalat för, och en Louis Vuitton-väska för en hundralapp är lika snygg som originalen trots att den inte alls kommer att hålla lika länge. Men med tanke på hur världen fungerar idag - det finns ju nästan ingen som vill använda samma skjorta fem år i rad. Ska man kasta plagget när säsongen är slut bara för att det är omodernt - vad gör det då om man köper sämre kvalitet? Annat var det förr i tiden. Då skulle man ta hand om kläderna så att de räckte så länge som möjligt, brudkläderna var högtidsdräkt resten av livet och liket kläddes i dem när nunorna klippt av tråden. De gamla kvalitetsnormerna passar inte riktigt in i det sätt som jag uppfattat att dagens samhälle fungerar på. Så detta med att köpa liknande kläder till billigare pris, det är något jag hejar fullt på, och jag hoppas att fler människor fattar det och lägger av med den uppnosiga och ekonomiskt förödande vanan att låta människans värde bero på den summa pengar deras kläder kostat.
Nina out. *mike drop

Wilhelm

Inläggav Wilhelm » lör 22 sep 2018, 05:56

Det är sant som du skriver Nina! Det gamla tankesättet passar inte längre i vårt samhälle. Nu gäller det att tänka på att vi lever i en värld präglad av massproduktion. Förr i tiden tillverkades kläderna på ett helt annat sätt och hade därmed ett annat värde. Man kunde ha ett och samma plagg 15 -20 år och det var ju ganska vanligt, något som man knappast kan se i västvärlden nu.

Jag håller med dig och din make, det är inte fel att vissa företag gör billigare kopior. Likt er två har även jag hört att samma företag faktiskt tillverkar både den billiga och den dyra varianten, oftast även på samma fabrik fast i olika avdelningar. Galet! Nu vet inte jag ifall detta är sant då jag bara hört det från kompisar, aldrig läst det nånstans.

Nåväl, jag hoppas också uppleva den dagen då människor inte värderas efter vad deras kläder kostar. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så påverkas jag av vad människor tycker (det är rätt trist för mig men känns samtidigt rätt bra att jag kan erkänna det) och det gör ju att jag kan kosta på mig ett klädesplagg som har en högre prislapp än vad den borde ha. Trycket är för hårt och jag kan inte stå emot. Vilken svaghet egentligen! Men jag har börjat tänka på mitt beteende lite mer nu när jag skriver i det här forumet och försökt hitta alternativ för mina inköp.
Som bahamamama skrev om sin vän i USA som handlar kläder online och min egna polare som kör med Fashiondays så har även jag försökt att hitta en bra sajt som tilltalar mig. Känns som att det är ett bra sätt att bryta mitt beteendemönster. Man ska ur den onda spiralen: högt pris-modernt plagg-höga månadskostnader. Mina klädesplagg hamnar längst ner i garderoben efter ett tag ändå så det är ingen idé att betala så mycket för dem. Samtidigt måste jag säga att det är svårt att bryta mitt beteendemönster, jag har ju haft det så länge, men det ska nog gå!

Nina

Inläggav Nina » mån 24 sep 2018, 21:59

Ja, ska sanningen fram, så måste jag ju erkänna att det som hjälpt mig mest när det gäller MIT köpande av just kläder har varit mitt extraknäck. Efter att ha tagit på mig ett uppdrag från en klädkedja där jag fick sitta natt efter natt och beskrivas hur olika klädesplagg som jag aldrig prövat själv skulle få bäraren att känna sig lycklig, åtrådd och framgångsrik, gick det upp för mig att det var ju bara skit alltihop. Jag fick lust att lära mig att sy själv, och tillverka mina egna modeller, och det ska jag medge: det var väldigt roligt. Mycket mer så än att sitta framför datorn och scrolla igenom sida efter sida av plagg man först tycker är urfula men efter att ha sett dem femti gånger blivit övertalad om att de kanske inte är så dåliga och det finns ju inget annat i alla fall.
Men det var just detta: att förstå hur mycket känslan i kläderna har att göra med marknadsförarens tekniker, det var det som fick mig att öppna ögonen för hur denna värld egentligen funderar. Vi väljer inte skorna för att vi tycker om dem, utan för att vi blir bombarderade med budskapet ”det är det här du ska ha” dag in och dag ut. Pröva att ta ett steg tillbaka, lär dig att designa eget ellrer beställ från någon som kan. Det kostar visserligen mer, men det kommer att hjälpa dig så mycket att komma bort från de gamla urgrävda spåren som hela samhället insisterar på att fortsätta att klampa runt i.

Elin

Inläggav Elin » mån 08 okt 2018, 06:42

@Nina, så coolt! Syr du dina egna kläder? Jag ville bara skriva ett kort meddelande och säga att jag tyckte att det är jättebra att du gör det!

Wilhelm

Inläggav Wilhelm » mån 08 okt 2018, 07:00

Önskar att jag också kunde sy mina egna kläder. Vad mycket pengar jag hade sparat genom det! Men mina händer verkar inte vilja göra det. Pfff... alltså.

Men jag tycker definitivt att Ninas förslag är superbra för alla er som faktiskt kan sy. Tänk vad mycket pengar ni sparar och inte bara det. Tänk vad mycket fint ni kan skapa, unika kläder som kommer att få er att känna er speciella.

Att vi blir bombanderade med budskap är ju ingen nyhet. Det trista är att vi gång på gång tror på de budskapen, de leder oss in i ett beteendemönster som är ju grunden till beteendeekonomin vi skriver om i den här tråden.

Det som förvånar mig är att min medvetenhet om att vi blir som Nina skrev "bombanderade" av budskap som innehåller rena marknadsföringstricks samtidigt som jag hela tiden påverkas av dem.

Hur kan man veta något är falskt samtidigt som man inte slutar följa det?

Hur svarar ni på det?

Surmupp

Inläggav Surmupp » mån 07 jan 2019, 11:00

Trevlig tråd. Roligt att läsa genom.

Jag hade en tjej med ett beteende när det kommer till just ekonomi eller spenderande som ni alla kommer nog att finna rätt så intressant.

Nu vet jag inte ifall hon har bättrat sig eller inte då vi inte är tillsammans längre men när vi väl var det så hade hon en ganska konstig vana. Hon gillade att handla, något som jag märker många tjejer gillar. Inget konstigt i det. Men så fort hon fick in sin lön så gick hon och handlade. Oftast var det kläder och skor (återigen ser jag en klar tendens om just kläder och skor när jag läser posterna skrivna av tjejer i den här tråden) men ibland handlade hon även smink eller parfymer som inte var speciellt billiga. Jag kan inte uttala mig ifall hon behövde prylarna eller inte, har svårt för att avgöra det men oftast kändes det som att det var lite för mycket hon kom hem med. Nåväl, det konstiga i min berättelse börjar NU. När hon kom hem och insåg hur mycket hon handlat fick hon panik. Ren panik, alltså. Hon började räkna på allt hon spenderat och fördelade resten av lönen på hyra, mat och dylikt.

Jag vet att det låter konstigt men jag tror hennes panik bottnade i dåligt samvete över hur mycket hon faktiskt blivit av med. Jag vet även att hon fick en sådan adrenalinrush när hon handlade, hon var lycklig under den tiden, även om det handlade om några timmar.
Samtidigt som hon insåg hur onödigt mycket pengar hon blivit av med så förstod hon även att hon inte behövde alla dessa klädesplagg. Hon hade ju så många redan, många som inte ens hunnit bli gamla. För att mildra paniken så hade hon även ett antal profiler online där hon sålde sina ”gamla” kläder. Gamla kan man ju inte säga att de var för att hon han ju inte bära alla dem då hon ständigt fyllde på med nya. Ibland hade hon tur och sålde en del av sina plagg men i allra flesta fall fick hon inte napp och då blev ju hennes ångest ännu större.

Så hade hon det. Det låter ganska hemskt och jag vet att det finns en utväg. Tror att hennes beteende liknar lite spelmissbruk som diskuterades i en annan tråd i det här forumet. Jag hoppas verkligen att hon har fått hjälp och att hon mår bättre idag.

Annonser från lånforum.nu:

Föregående

Återgå till Om forumet