Bli medlem
  • Betala med kort på utlandsresan : Kreditkort & bankkort

Betala med kort på utlandsresan

Här diskuterar vi Kreditkort och andra betalkort som Bank Norwegian, VISA, MasterCard, American Express etc.

Betala med kort på utlandsresan

Inläggav Kicki » fre 08 jan 2016, 16:48

Jämför kostnaderna för din bank- och betalkort före en utlandsresa för det är skillnad på kort och kort. Det kan bespara dig många kronor genom att välja att söka ett, som har låga avgifter. Mellan 9-19% får du betala i ränta på kreditkortet så det kan i bland vara billigare med ett privatlån. Använd ditt bankkort om du ska ta ut pengar, det kosta visserligen en avgift men du slipper ränta. Välj lokal valuta och betala helst med kort på restaurang eller i affärer. Men tänk på att att välja en automat som ägs av banken, så du inte får dubbla växlingsavgifter. Undvik helst att ta ut kontanter och välj som sagt, lokal valuta vid uttag eller betalning och växla inte före resan.

Randi B

Re: Betala med kort på utlandsresan

Inläggav Randi B » fre 08 jan 2016, 17:01

Tack för informationen! Satt precis och funderade hur det var bäst att göra ska nämligen vistas en period i Portugal och en i England senare. Nu får jag försöka att jämföra de olika kort som finns och se var det bästa erbjuds. Förr skulle man alltid växla till landets valuta innan man reste och ha dem i kontanter. Har inte varit ute och rest på ungefär tio år och måste uppdatera mig, det har nog hänt en massa sen dess.

Inläggav Yvonne_82 » ons 02 mar 2016, 00:31

Tack för tipsen! en sak jag lärt mig att av att kolla in diverse inlägg här på forumet är att det alltid lönar sig att göra lite egen efterforskning innan man bestämmer sig för något, vare sig det gäller bolån, kreditkort, eller vad det än kan vara. Som tur är finns det ju ett flertal olika resurser man kan vända sig till, bland annat hemsidor som jämför räntor och dylikt. Folk som jag själv uppskattar alltid när andra är schyssta nog att ta sig tid och publicera sina jämförelser! så tack för den :)

Maj-Lis

Inläggav Maj-Lis » mån 07 mar 2016, 14:58

Superbra, tack för informationen! Jag har inte heller varit ute och rest på ett tag och är van vid att alltid växla in till landets valuta, men jag ska se till att kolla upp andra möjligheter innan min resa till Frankrike nu i vår. Jag håller med, det är fantastiskt bra att ha tillgång till allehanda resurser där man kan få råd och tips om allt som rör ekonomin.

Ammie

Inläggav Ammie » mån 07 mar 2016, 17:23

Det stämmer faktiskt jag har alltid växlat in före avresan till landets valuta jag också. Men det är jättebra om man inte behöver ha en massa kontanter att hålla reda på. Det har jag kommit i från numera här hemma och det är enklare med kort. Frågan är vad för ett kreditkort man ska söka om man tänker resa. Har Mastercard nu från min bank och det kanske inte är det bästa utomlands???

Jennie

Inläggav Jennie » tor 10 mar 2016, 20:32

Jag har rest jättemycket i mina dagar, både när och fjärran. Och jag har aldrig, aldrig växlat pengar hemma innan jag åkt iväg. Alla länder jag varit har haft fungerande bankomater, eller i vissa fall bankkontor med face-to-face-personal där man kunnat hämta kontanter. Jag använder alltid mitt VISA-kort från Handelsbanken. Jag har ingen enorm summa på kontot som kortet är kopplat till och ingen kredit, men kan föra över mer via telefonen om det skulle behövas. Man slipper betala växlingsavgift, men får såklart betala lite för uttaget (så det är smart att inte ta ut motsvarande 20 kr per gång och flera gånger per dag, utan en större summa mer sällan istället). Det är dock ändå både billigare och mer praktiskt tycker jag. Har också med mig ett reservkort, på annan plats än det huvudsaklig. Om något skulle hända med det första kortet, räddas jag av det andra!

Helge

Inläggav Helge » fre 11 mar 2016, 00:15

Ja MasterCard lär väl finnas överallt men man kan inte vara så säker på att reklamen stämmer och dessutom brukar det bli dyrt att använda det.
Jag är mest inne på forumet för att få rådgivning om skuldfällan så jag har en lång väg att gå innan jag kan börja tänka på utlandresor men det är bra att veta att infon finns här när man behöver den!

Pillan

Inläggav Pillan » tis 06 sep 2016, 13:44

Mastercard i all ära, men jag skulle vilja slå ett slag för VISA. Det är snäppet vanligare än Mastercard utomlands, särskilt utanför Europa och därför är det lättare att hitta både affärer, restauranger och uttagsautomater där man kan använda det.
Dessutom har VISA ofta bra villkor, olika försäkringar när man betalar resan med sitt kort och så vidare. Jag har ett VISA-kort från Handelsbanken som jag är jättenöjd med. Det går enkelt att spärra (vilket jag behövt göra en gång då jag glömde min ryggsäck på en toalett i New Delhi...) och kostar inte så fasansfullt mycket i månaden. I alla fall är det värt det tycker jag. Och nej, för er som misstänker det, jag jobbar inte för VISA. :)

garth

Inläggav garth » tis 13 sep 2016, 01:11

Visa ja :) Har aldrig haft det men minns en reklam som var på för flera år sedan när det här med plastpengar var nytt. Visa skulle funka på en bensinstation mitt ute i öknen. Så enligt reklamen ska det funka hur bra som helst med visa utomlands. Själv kör jag mastercard mest för att det var det förta kortet jag kom över och har aldrig orkat byta. Det kostar att vara lat men så är det...

Inläggav BlixtGordon » fre 30 sep 2016, 09:28

Jag hade VISA kopplat till mitt kort hos Swedbank tidigare, men sedan ändrade de, och jag fick ett nytt kort - nu kopplat till MAsterCard. Det fanns liksom inget val för mig där, utan de ändrade för alla sina kundner. Banken hade gjort ett avtal med MasterCard och gått över till dem. Om VISA anses bättre för kortägaren, är ett sådant här byte då snarare till för banken och vad som är bäst för den?

Jerez

Inläggav Jerez » fre 30 sep 2016, 23:21

VISA jag hade när jag kom till Sverige och med att jag har stannat. Jag ser ingen anledning att ändra. Men jag har inte lärt sig mycket om det. Det fungerar bra när jag återvänder till besöka min familj i mitt land, och jag gillar det.

Inläggav BlixtGordon » mån 03 okt 2016, 20:56

Var kommer du ifrån Jerez? (Nyfiken)

achtung

Inläggav achtung » mån 03 okt 2016, 21:49

Både visa och mastercard brukar vara väldigt gångbara i större delen av världen. Ser inte varför det ena skulle vara mer fördelaktigt än det andra, även om det förstås kan variera från land till land.

Jerez

Inläggav Jerez » mån 28 nov 2016, 19:03

Hej! Okej. Jag kommer från Ecuador men jag har spansk familj. Tja mitt namn är Maria men mitt användarnamn är Jerez sherry och plats, är Jerez de la Frontera som där mina morföräldrar bor. Jag tyckte att det lät mycket trevligt och så jag sätta det namn ... som här bör inte ge personlig information mycket bra.

Inläggav Bakagan » mån 30 sep 2019, 00:48

Det eneste alternativet der du fritt kan bruke forskjellige strategier, er hvis du spiller for moro skyld. I dette tilfellet kan du søke etter dem på Internett, eller lage dem selv. Det viktigste er aldri å betale penger for utarbeidelse av strategier mest populære live-spillene hos mrBet No .

Annonser från lånforum.nu:

Återgå till Kreditkort & bankkort