Bli medlem
  • Att klara sig på en inkomst : Om forumet - Page 2

Att klara sig på en inkomst

Här kan du komma med förslag på nya kategorier eller andra frågor som berör forumet
Johan P.

Re: Att klara sig på en inkomst

Inläggav Johan P. » fre 22 jun 2018, 10:33

Hej alla

Jag tycker bestämt att det INTE går att klara sig på en inkomst. Det finns en hel del användbara råd här i tråden men jag tror inte att de fungerar.

Allt är så pass dyrt så att man verkligen behöver två inkomster för att klara familjeekonomin.

Ni behöver inte tycka som jag men jag upplever det som en plåga att leva enligt strikta ekonomiska regler för att klara sig på en inkomst. Jag tycker också att man alltid kan dra in något via extra knäck om man inte har möjlighet till ett heltidsjobb. :?

Karin

Inläggav Karin » lör 30 jun 2018, 09:53

Hej Johan!
Du har nog rätt. De flesta klarar sig inte på en inkomst, och särskilt då inte barnfamiljer. (Du kannske har barn själv, och då vet du). Extraknäck är inte så dumt det heller, och med tiden så ska man ju även tänka på att investera pengarna i något vettigt, så att de växer och gör skäl för sig... Men att ha ett heltidsjobb och sedan extraknäck på sidan om när man är förälder tror jag INTE är en bra lösning, i alla fall inte om man är två som ska ta hand om barnen. Det är ju minst lika viktigt att ge dem tid och uppmärksamhet som det är att ge dem mat och kläder, och det kan man undra hur mycket kvalitetstid de kommer att få av en förälder som trött stupar från det ena jobbet till det andra och inte kommer i säng förrän långt efter barnens läggdags. Därför hbrukar jag alltid säga till nyblivna föräldrar: ta det lugnt, njut av ungen. De är bara så där små en gång i livet, och är du alltför upptagen med jobb och jobb och jobb, kommer du att vakna upp någon dag och undra vad som hände, när dina små lintottar är halvvuxna individer som irrar omkring i sin egen värld och inte bryr sig ett skit om dig. Du kommer aldrig mer se dem jollra, sparka eller tom bråka. Ta vara på stunden, och lev för dagen! Pengar är inte allt i denna värld, och dina barn behöver sina föräldrar. Särskilt när det blir svårt.

Johan P.

Inläggav Johan P. » mån 09 jul 2018, 13:07

Hej Karin,

Jag håller med dig.

Tyvärr har jag inte haft chansen att bli förälder än ( eller säger man så egentligen). Nåväl, även om jag inte är förälder så förstår jag helt och hållet ditt resonemang gällande barnfamiljer. Jag upplever det som att barn kan kosta ganska mycket och även om de för in glädje och mening med livet så kräver de inte bara extra finansiella resurser men även mycket tid av en.

Så jag tror bestämt att man som förälder ska passa sig för fällan: jobb-extra knäck- barn. Är man förälder så får man nog helt utesluta alla extra jobb då varken tid eller energi finns till det.

Och är man förälder så gäller min uppfattning med all sin fulla kraft - en inkomst räcker inte alls.

Men är man singel eller sambo tror jag bestämt att extra knäcket bör fungera. Man har både mera tid och kraft än alla föräldrar och är det nu så att man inte har en fast heltidsjobb så kan detta vara lösningen. ;)

Matias

Inläggav Matias » tis 07 aug 2018, 16:33

Tänkte att jag skulle berätta något jag gått och tuggat på på sistone. Nämligen, varför får vi inte lära oss detta i skolan? Jag tror de flesta av oss har upplevt känslan att man prövar och prövar, med än det ena jobbet, än det andra extraknäcket, vi prövar att spara lite och att leva för dagen, och så plötsligt kommer man på hur allt funkar: hade man haft en ordentlig plan hade allt gått så mycket bättre. Nu är ju samhället strukturerat på ett sätt som hjälper oss att leva våra liv enligt en viss förutsedd plan - men det är ingen som förklarar detta, i stället klagar alla på att de är fast i ekorrhjulet och som ung människa vill man helst bara fly från denna modell och "följa hjärtat" i stället. Nu funderar jag och min fru på att skaffa barn, och med detta kommer också bekymmer om finanserna. Jag önskar att min sparbössa vore större. Och den kunde ha varit det! om jag hade vetat hur livet fungerade när jag började jobba, så hade jag kunnat ha en ganska kraftig sparsumma vid detta lag. Men icke. Och detta har jag upplevt är fallet för de flesta. När vi börjar jobba är vi ganska tafatta när det gäller hantering av pengar. Och när vi lär oss knepen, ja då räcker de inte längre.
Vad säger ni? Ska vi försöka få ekonomiklasser inkluderade och reviderade från grundskolan och uppåt? Jag vet inte, småbarnen kanske kan få lära sig att räkna pengar och lägga dem i sparbössan, och någonstans i tonåren kan ungarna få en grundlig kurs som heter Planera ditt Liv: utgå från en minimilön och lära sig att budgetera in mat kläder och boende, samt lägga undan i sparbössan och inte ta lån ifall det inte ärnågon superkris. Och så får de veta att när de är singla, det är då de ska jobba och jobba extra, ta extraknäck och extratimmar, lägga varenda slant i sparbössan och investera dem i något som ger bra avkastning. För när sen partnern kommer, och barnen, då har man kommit in i en annan stadie i livet, och då är det nästan för sent...
Lyckas detta så kanske det blir många fler som lyckas i livet, mindre barnfamiljer somm lever helt separata liv och fler pappor och mammor som kan ha lite kvalitetstid med sina barn. De behöver inte jobba extra, för det gjorde de redan i unga år. Vad tycker ni?
(När vi än skaffar barn, tänker jag i alla fall lära dem från första början hur de ska göra. Om de sedan väljer att följa råden eller ej... ja det får man ju se.)

Pella

Inläggav Pella » fre 17 aug 2018, 07:14

@Matias, utmärkt idé! En budgetkurs i skolan skulle inte sitta fel alls. Den kan anpassas till barnens ålder och presenteras på ett roligt sätt. Visst hade det hjälpt enormt mycket. Att ha en plan hjälper alltid.

Jag håller med dig om att kunskap när det gäller pengahantering och sparande gör susen när man väl börjar tjäna pengar. Det enda problemet är att man inte är riktigt redo att spara när man är ung och börjar jobba. Som du själv uttryckte det så vill man "följa hjärtat" och det kostar oftast pengar, inte sant? Just den driften att göra roliga saker eller följa sina drömmar brukar vara förknippad med pengar. När man väl börjat tjäna egna sådana känner man att stunden är inne och att man äntligen kan göra allt man drömt för, man följer hjärtat helt enkelt. Visst hade en kurs hjälpt, visst kan man försöka börja spara pengar så tidigt som möjligt men jag har en vag känsla av att hjärnan inte riktigt funkar så. Jag tror att även om man hade kunskapen om att sparande behövs så kommer man nog inte att börja spara när man är 22 år. Då tänker man ju inte på barn, utan på smink, kläder, fester...

Nu vill jag återigen understryka att jag helt och hållet samtycker om allt du skrivit och föreslagit, Matias men av egen erfarenhet så tror jag inte att budgetskunnande hade ledd till mer sparande i mitt fall. När jag var ung och skulle börjat spara för att ha lite mer kapital i nuläget så tänkte jag inte på pengar på det sättet. De var ett medel som kunde köpa mig nöjet jag strävade efter.
Nåväl, sådan är nog kanske bara jag. Men visst finns det lite sanning i det jag skriver? Sparandet hänger ihop med mognandet och själva mognandet händer inte förrän senare i livet. Då upptäcker man att man kunde gjort bättre, men i de flesta fall är det för sent. Pengarna är spenderade....

Elena

Inläggav Elena » fre 17 aug 2018, 07:18

Både Matias och Pella har rätt enligt min åsikt.

En budgetkurs i skolan skulle göra susen för de barn och ungdomar som har lust att spara tidigt. Visst spelar åldern roll, visst vill man ha roligt och spendera mer när man är ung, som Pella skriver. Men är det inte så att det finns barn som har en sparhjärna redan från början? Dessa kan ju ha en stor nytta av en sådan utbildning. Nu är vi alla olika och jag tror också som Pella skriver att man tenderar att spendera mer när man är lite yngre. Inte tänker man på barn och pengar för blöjor som man ska se till att spara till.

Samtidigt så känns det som att ifall man har en framförhållning så kanske allt vänder och resulterar i, som Matias skriver i flera lyckliga familjer som kan spendera tid med sina barn.

Felipe

Inläggav Felipe » mån 20 aug 2018, 21:43

Är man ung ska man ha roligt, det är inte annat än rätt. Men man behöver inte lägga ut ALLA pengarna på nöje. Det skulle gå så mycket bättre i livet för nybörjarna om de hade lärt sig att organisera sina besparingar: har du en tia lägger du fem spänn i burken för underhållning, och fem i långsiktigt sparande. Det kanske inte räcker till ALLT det roliga man önskat sig, men man behöver inte heller leva som en ascet och det förebygger ju också det vanliga problemet familjeföräldrar har, att de ska jobba som galningar för att ha råd med behoven och bara ta ledigt ett par dagar på somrarna. Man måste vara balanserad, och i min åsikt så är det bättre ju tidigare i livet man får lära sig det. En barndom som bara består av lek utan något som helst ansvar är i min åsikt mycket skadlig för den vuxna människan som barnet kommer att bli - de kommer inte att njuta av livets gilla gång, utan endast ständigt se tillbaka på sin barndom som den lyckligaste tiden i livet. När det finns så mycket annat att njuta av... Därför är jag mycket tacksam över det sätt som farsan lärde mig att leva: lite arbete, lite lek, lite vila, jämt utspritt under dagens timmar, och jag kan inte säga att någon längre del av mitt liv har varit avsevärt lyckligare än någon annan. Det jämnar ut sig.

Elena

Inläggav Elena » mån 08 okt 2018, 07:37

Smart pappa du haft, Felipe!

Lite av varje är ju det bästa. Att ha en balans i livet gör ju susen. För mig har det inte riktigt varit så. När jag var liten sparade mina föräldrar pengar - JÄMT och de hade inte råd med något pga sparandet. Resultatet var ju att jag inte fick så mycket av det jag ville eller andra hade. Jag jämförde mig med de andra och upptäckte gång på gång att jag inte hade så fina kläder, inte lika mycket prylar osv.

Och så hände det att när jag väl började jobba så spenderade jag allt på nöje och kläder, ett beteendemönster som även Elin beskriver. Mönster berodde givetvis på hur jag hade levt tidigare. Jag hade ett konsumtionsbehov som heter duga och jag spenderade. Jag ångrar inte det idag men jag tror stenhårt på att en budgetkurs i skolan kan vara en bra idé.

Det bästa är ju självklart att ha en smart förälder som tar hand om just den utbildningen och visar hur det ska vara, som hos Felipe. På det sättet bildar du en människa till att bli en lyckligare vuxen, något så otroligt värdefullt.

Sen ett år tillbaka lever vi bara på en inkomst i vårt hushåll då min man byter yrke helt och hållet och går en utbildning. Det är tufft då jag freelancar och det är mycket osäkerhet i luften. Men det går. För mig känns det ok för att jag känner att jag har spenderat fritt när jag kunnat och nu när jag inte har tillräckligt med pengar så känns det inte så illa alls. Jag har levt känns det som. Vet inte hur det här lät men jag hoppas att ni förstår mig på rätt sätt. ;)

Annonser från lånforum.nu:

Föregående

Återgå till Om forumet